2012.01.27. 08:33
Elmélkedés a múzsák templomáról
Veszprém - Különös aktualitást kapott Marosi Ernő egyetemi tanárnak a múzeumok kialakulásáról tartott előadása az akadémián amiatt a szomorú körülmény miatt, hogy országszerte éhkoppon vannak múzeumaink.
Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a létükért küzdenek, hiszen válságos időkben a kultúrától vonják meg leghamarabb a pénzeket, különben is, vannak, akik szerint a múzeumok kimentek a divatból. Utóbbi feltételezést egész előadásával cáfolta a művészettörténész, akadémikus, aki kifejtette, az emberiség ősi ösztöne a gyűjtögetés. Először a 16. század környékén merült fel, hogy ezeknek a tágyaknak valamiféle művészi értékük is lehet. IV. Szixtusz pápa már műgyűjtő volt, de nem művészi szempontok vezérelték, hanem a hatalmát akarta ezzel reprezentálni, akárcsak Firenzében a Mediciek.
Az első múzeumot, a Museo Cospianumot Bolognában alakította ki 1677-ben egy Ferdinando Cospi nevű patrícius. A polgárosodás idején a polgári gyűjtemények is fejlődésnek indultak, a 18. században az ízlések sokfélesége is megmutatkozik. Lassanként státusszimbólummá vált, hogy ezeket a közszemlére tett tárgyakat ismerni illik és egy művelt embernek társaságban tudni kell beszélni róluk - fejtette ki a neves művészettörténész szerdán este a VEAB-ban.
A felvilágosodással kezdődött el az összegyűjtött tárgyak katalogizálása, kronológiai sorrendbe állítása. Az 1800-as évek elején Firenzében megnyílt az Uffizi, amely már akkor is turistatömegeket vonzott, akárcsak a Kelemen pápa által Rómában létrehozott vatikáni gyűjtemény. Angliában még Firenze előtt public museum nyílt Oxfordban. A múzeumokat kezdetben a múzsák templomának is nevezték, angolok azt vallották, a gyűjtés szenvedély Isten dicsőségének a felmutatására. Az 1800-as évek óta sokszor és sokat változtak a gyűjtési elvek és a közízlés, de a múzeumok maradtak, mint az adott korok ízlésének, szépérzékének megbízható tárházai.