Lóerő

2010.09.02. 10:35

Fény az alagút végén?

Megyei körkép - A forgalomba helyezés volumene még messze elmarad attól, ami a magyar újgépjármű-piac számára tartósabb megnyugvást jelentene, azonban jó jel, hogy immár két hónapja folyamatosan javul a piaci trend.

Tremmer Tamás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) friss értékelésében - melyben az idei év első nyolc havi forgalomba helyezési mutatóit értékelték - megállapították, az újgépjármű-piac tavalyi évhez viszonyított forgalomba helyezési darabszámai emelkedtek, ami főleg az utóbbi két hónap nagyobb mértékű eladásainak köszönhető.

Erdélyi Péter ügyvezető elnök reményét fejezte ki, hogy a folyamat - törékenysége ellenére - a következő hónapokban is kitart és az év végére elérik vagy meghaladják az előzetesen prognosztizált alacsony darabszámokat.

Az MGE adatai szerint 2010 első nyolc hónapjában 28 887 új személyautó, 5426 kishaszonjármű, 1945 motorkerékpár, 1208 nagyhaszonjármű talált gazdára hazánkban. A két legfontosabb szegmenst (személyautók és kishaszonjárművek) együttesen vizsgálva kiderült, a nyolchavi 34 313 darabos érték 36 százalékkal maradt el a tavalyi év hasonló időszakától. Ugyanakkor ha az idei év augusztusát hasonlítjuk a tavalyi év augusztusához, már 30 százalékos növekedést mutat a statisztika.

A személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások dominálnak, ezek aránya meghaladja a 60 százalékot. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, ameddig a vevőfinanszírozás, és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér, illetve a finanszírozók versenyképesebb termékeket nem kínálnak. A személyautók értékesítése terén a legmagasabb darabszámokat a Ford és a Volkswagen produkálta.

Az MGE-nél abban bíznak, hogy a kormány a lakosság és a kis- és középvállalatok számára olyan gazdasági és jogi környezetet teremt, amely stabilizálja az emberek hosszabb távú jövedelmezőségi kilátásait, visszaadja jövőbe vetett hitét és ezzel vásárlási és hitelfelvételi kedvét.

A kishaszonjárművek területén a javulás már nem csak a tavalyi számokhoz képest mutat javulást, hanem az utóbbi időszakban hónapról hónapra is emelkedő tendenciát mutat, amit nagyon pozitív jelnek tartunk. Ebben a trendben az idei augusztusi kisebb megtorpanást nem érezzük meghatározónak, mivel az augusztus hónap minden évben e szegmensben alacsony forgalomba helyezési darabszámokat mutat. A kishaszonjármű-forgalomban több mint 90 százaléka vállalati-, illetve flottaértékesítés aránya.

A motorkerékpárok piaca egyelőre nem javult, ami arra vezethető vissza, hogy a motorkerékpár-piacra a személygépjármű-piacot befolyásoló tényezők hatnak a szezonális jelleg mellett. Az új nagyhaszonjárművek értékesítése területén 2009 azonos időszakához képest negyedik hónapja tart a növekedést, így 2010 augusztus végére behozta a lemaradást.

Erdélyi Péter remélte, a piac fokozatos magára találása, a pozitív trend és majd a lakosság vásárlóerejének javulása, ezek következtében a magyar vásárlóerőnek megfelelő értékesítési darabszám fokozatos elérése meggyőzi a hazánkba települt régiós és helyi képviseleteket arról, hogy a piac eddig látott jelentős csökkenése csak átmeneti folyamat volt és megfelelően megnyugtatja és ösztönzi őket a magyar piac jelentőségének további elismerésére és munkájuk folytatására, fokozására.

Ehhez továbbra is szükségesnek tartják, hogy a magyar állam - erejének megfelelően - e jelentős adófizető ágazat mielőbbi talpra állását jogi és anyagi eszközökkel ösztönözze, illetve fokozza a harcot a gépjármű szakma jövedelmezőségét és adófizetési képességét jelentősen csökkentő, adót és járulékot nem fizető feketegazdaság ellen. 

 

A Magyarországon jelen lévő Suzuki és a Mercedes-Benz is a kisebb autók gyártására koncentrál, az Audi pedig a környezetbarát motorok előállítására fókuszál.

Ez nagyon jól illeszkedik az új trendek közé, megteremtve az alapot az iparág növekedéséhez az országban.

Ráadásul ezek a kulcsszereplők magukkal húzzák az alkatrészgyártó és beszállítói szegmenst is, amely az egész iparág számára pozitív kilátásokkal kecsegtet.

Ráadásul a forint gyengülése az euróval szemben az autóipar tekintetében is komoly versenyelőnyhöz juttatja Magyarországot, például a szintén jelentős gépjárműgyártással rendelkező Szlovákiával szemben.

A versenyképességet növeli az is, hogy a magyarországi bérköltségek továbbra is elmaradnak például a lengyelektől és a csehektől, különösen igaz ez a szakképzett munkásokra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!