2021.09.19. 13:00
Az autósok számára komoly kihívást jelent az utakon az egyre több kerékpáros
Ingyenes vezetéstechnikai tréningekkel segíti az egyik hazai biztosítótársaság a kerékpárosok és az autósok biztonságos közlekedését.
Fotó: Szijártó János/Napló
Az általuk készített legfrissebb kutatás szerint ugyanis a kerékpárral közlekedők 81 százaléka tervezi, hogy az őszi hónapokban is nyeregben marad. Ami a félelmeket illeti, leginkább attól tartanak, hogy az autósok túl közel kerülnek hozzájuk előzés során, ami akár végzetes balesethez is vezethet.
A Groupama Biztosító ingyenes vezetéstechnikai tréningekkel segíti a Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa által támogatott, Tarts másfél méter oldaltávolságot! elnevezésű figyelemfelhívó kampányt – jelentették be a napokban sajtótájékoztatón.
A kutatás is alátámasztja, hogy a kerékpározás egyre népszerűbb hazánkban. A kerékpárt használók ráadásul a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le erről a közlekedési eszközről, 42 százalékuk esős időben, 56 százalékuk hideg időben, 60 százalékuk erős szélben is útra kel. Ennek megfelelően nyáron és ősszel is közel azonos számban pattannak nyeregbe, a nyári 86 százalékhoz képest őszre mindössze öt százalékpontos lemorzsolódást vetít előre a felmérés. Ez az autósok számára komoly kihívást jelent.
Arra a kérdésre, hogy mit tartanak a legnagyobb problémának az utakon, a bringások az előzés közbeni nem megfelelő oldaltávolság tartását említették az autósok rovására, míg utóbbiak a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább. A kerékpárosok félelme egyáltalán nem alaptalan – hívta fel a közlekedők figyelmét Berzai Zsolt rendőr alezredes, az Országos Rend- őr-főkapitányság (ORFK) Országos Baleset-megelőzési Bizottságának főtitkára.
– A kerékpározás (bár van, aki egész évben műveli) jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban kerékpáros balesetek, ezeknek negyede 16 és 20 óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között esik meg, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban.
Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a bicikli megfelelő kivilágítása – fejtette ki Berzai Zsolt.
Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottságának főtitkára megjegyezte: a halálos bringás balesetek 58 százaléka történik városi környezetben. Így nem véletlen, hogy a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi, és az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottsága is támogatja a Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányt.
Révész Máriusz a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy 2011 és 2019 között évente átlagosan 600-650 halálos közlekedési baleset történt a magyarországi közutakon.
– Ezért indítottuk el a Tarts másfél méter oldaltávolságot! elnevezésű kampányt, illetve ezért készítettük el a Közlekedő kisokos című munkafüzetet, melyet minden évben eljuttatunk a 4. osztályos diákoknak. Kezdeményezésünkre mindez a Nemzeti alaptantervbe is bekerült, az előző tanévben pedig 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát. Céljaink között szerepel annak a megközelítésnek az elfogadtatása is, hogy ne autósok és kerékpárosok csoportjáról beszéljünk, hanem közúti közlekedésben részt vevőkről, hiszen akik ma autóban ülnek, azok holnap kerékpárra pattanhatnak – mutatott rá az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
- Improvizáció dallal, verssel, színházzal - Összehozza az embereket a közös játék öröme a Völgyben