adler junior

2017.10.01. 11:00

Az öreg sas leszállt a parkolóba

A Napló-kupa Szlalomverseny alatt különlegességeket is megcsodálhattak az érdeklődők a Veszprém Aréna parkolójában. Katona Endre egy fehér színű, 1943-as, 1000 köbcentiméteres, 26 lóerős Adler Juniorral érkezett.

Molnár Sándor

– Egy ilyen autó soha nem készül el 100 százalékig, ez a gép most körülbelül 90 százalékos állapotban van – vélekedik Katona Endre Fotó: Molnár Sándor

A német Adler (magyarul sas) cég alapítója, Heinrich Kleyer 1900-tól gyártott írógépeket, motorokat és autókat egészen 1957-ig, az autógyár megszűnéséig.

– Ebből a márkából az országban körülbelül 15 darab lehet, a limuzin változatból, mint ez is, talán öt-hat darab – meséli Katona Endre, aki egy győri barátjától vette meg az autót. Egy hónapja készült el, bár már régen megvásárolta, de sokat kellett dolgozni rajta. A legnagyobb problémát az alkatrészek beszerzése jelentette. Németországból lehet szerezni hozzá, vagy a hazai veterántalálkozókon. Az öreg járgánynak mindenféle gondja volt, ezért teljesen szétszedték alkatrészeire. Homokfúvás után lefestették, a motorját és a váltóját felújították, mert majdnem minden rossz volt rajta.

Egy ilyen autó soha nem készül el 100 százalékig, ez a gép most körülbelül 90 százalékos állapotban van – vélekedik Katona Endre Fotó: Molnár Sándor

– 1934-es évjáratú autó, amely lehet, hogy megjárta a Don-kanyart is – vélekedik az egykori versenyző, aki inkább a versenyautókhoz vonzódik, mint a régiségekhez. Az arénaparkolóban azonnal köréje gyűltek az emberek, amint beindította az Adler motorját. – Az autósok szeretik az ilyen ritkaságokat. Nem sűrűn lehet őket látni az országban és Veszprémben sem, ezért is hoztam ki, meg Stigi bácsi emlékére, aki nagyon jó barátom volt, rengetegszer indított engem a Veszprém-ralikon és más versenyeken. Örülök, hogy így fenntartják az emlékét – mondja Katona Endre, aki nyugdíjasként borászkodással tölti az idejét. Az egykori autós 1976-ban kezdte a versenyzést, és hogy ne szakadjon meg a sorozat, egyszer-egyszer még elindul kisebb futamokon.

Az öreg autóval két hete járt Győrben egy Adler-találkozón, ahol 11 márkatulajdonos jött össze.

– Egy ilyen autó soha nem készül el 100 százalékig. Ez most olyan 90 százalékos állapotban van. Megy, működik, apróságokat kell még javítani rajta. Vannak benne más típusú alkatrészek is, mert soha nem készült volna el, ha minden eredeti. Most összeraktam, és apránként még szerzek hozzá például eredeti dísztárcsát, mert ezeknél az autóknál az számít, hogy minden eredeti legyen. Én ugyan nem vagyok annyira veteránfan, de aki az, annál az utolsó kapcsolónak is eredetinek kell lennie – meséli.

– Vezetni nagy élmény a régiséget. Amikor először mentem vele, mondtam a fiamnak, hogy a fék valahogy nem stimmel, aztán felvilágosított, hogy azért ilyen, mert nem szervós, mint amihez hozzászokott a lábam. Nyomni kell a féket teljes erővel, hogy megálljon az autó – meséli Katona Endre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!