vezetés télen

2020.11.22. 07:00

Hidegben jelentősen csökken a hatótáv

Idén elég korán belekóstolt Magyar­ország a télbe, hiszen már október közepén havasak voltak a csúcsok Bánkúton és az ország legmagasabb pontján, Kékestetőn is.

Napló

Forrás: pixabay.com

De a tél nemcsak hóval jár, hiszen 6-7 Celsius-fokkal reggelente és a nedves, csúszós utakkal megyénkben is találkozhattunk az elmúlt napokban. A Skoda Autó Piedl Kft. cégvezetőjét, Bedő Zoltánt arról is kérdeztük, hogy az elektromos járműveknél mit jelent a téli autózás.

– Ha a hagyományos autóknál azt szoktuk mondani, hogy fontos a téligumi, akkor az elektromos vagy részben elektromos – konnektoros hibrid – autóknál ez fokozottan igaz – jelentette ki. – Az elinduláskor rendelkezésre ál­ló teljes nyomaték nyáron, száraz időben is hajlamos kipörgetni a kerekeket, télen ez a lehetőség fokozottan fennáll. Így feltétlenül legyen minden keréken téligumi.

Bedő Zoltán felhívta a figyelmet: a hagyományos ellen­őrzéseket – mint például az ablaktörlő vagy a téli ablakmosó feltöltése – itt is el kell végezni.

– Amiben más a téli autózás egy elektromos autóval, az főleg a napi használatban mutatkozik meg – hangsúlyozta Bedő Zoltán. – Ezért nemcsak autónkat, hanem magunkat is fel kell készíteni a télre. Ahogy csökken a hőmérséklet, úgy fog visszaesni az elektromos autóval megtehető hatótáv, 20-30, de akár 50 százalékkal is. Mivel hőszivattyús az autónk, a fűtés is sok áramot fogyaszt.

Ha növelni akarjuk a járművel megtehető hatótávot, inkább öltözzünk melegebben, és használjuk a fűtés helyett intenzívebben az ülés- vagy a kormányfűtést. A szélvédőről se a meleg levegővel olvasztassuk le a jeget, hanem amennyiben van, akkor a szélvédőfűtést használjuk. A fűtés hőfokát pedig tartsuk 22 fok körül.

A cégvezető elmondta azt is, hogy a másik jelentős ok, ami miatt csökken a hatótáv, hogy az akkumulátorok tulajdonságai a hőmérséklet csökkenésével romlanak. Így nehezebben veszik fel és nehezebben is adják le a bennük lévő töltést. Ez a gyakorlatban úgy mutatkozik meg, hogy a töltés időtartama sokkal hosszabbá válhat hideg időben, és az autónk teljesítménye is csökkenhet. Ezt nem árt figyelembe venni, amikor például a nyáron megszokott dinamikára számítunk egy előzés közben.

– De nem csak a gyorsulás, a lassulás is más télen egy elektromossal. Hiszen minden ilyen autóban működik a rekuperáció (visszatáplálás) fékezés közben – mondta. – Ilyenkor a villanymotor fékezi az autót, eközben tölti az akkumulátort is. Azonban hideg időben, mivel az akku rosszabbul reagál a töltésre, az elektronika ezt visszaveszi, amiből annyit fogunk észrevenni, hogy a megszokott lassulás elmarad. Ezért télen újra meg kell szokni ennek az üzemmódnak a használatát.

Mit tudunk tenni ezek ellen? A veszprémi szakember azt javasolta, hogy amennyire tudunk, parkoljunk meleg helyen autónkkal, így az akkumulátor sem tud annyira áthűlni. Ha tudjuk, tegyük este töltőre az autót, és a gyors­töltések helyett töltsük mindennap lassan. Próbáljuk a töltöttség szintjét 50 százalék fölött tartani, hogy útközben ne érjen minket meglepetés. Amennyiben töltőn van éjszaka az autónk, használjuk az előfűtés funkciót. Ez szinte minden elektromos vagy konnektoros hibrid modellben elérhető egy applikáción keresztül, és a tervezett indulásra fűtsük fel az utasteret, kapcsoljuk be a szélvédő- és ülés­fűtést. Ilyenkor ugyanis nem az akkumulátort terhelik ezek a fogyasztók, hanem a töltőn keresztül veszik fel a szükséges áramot.

A Skoda Autó Piedlhez az útépítések ellenére zökkenőmentesen lehet kijutni, természetesen működik a szerviz és a műszaki vizsgáztatás is.

Az újdonságok? A 125 éves Skoda életében a most érkező Enyaq iV valódi mérföldkő, mert ez az első elektromos autójuk, amely a MEB platformra épül. Ez egy újabb szint a márka történetében, amelynek mostani középpontjában az elektrifikáció és a digitalizáció áll. De van elektromos Citigo és plug-in hibrid Superb is, és még idén kapható lesz a hasonló Octavia is.

– A plug-in hibridekre hatalmas a kereslet, és bizony kitűnő választás minden tekintetben, hiszen például tudunk velük 40-50 kilométert tisztán elektromosan is autózni – derült ki Bedő Zoltán szavaiból, aki szerint a Skoda az ár-érték arányával, a minőséggel, a belső térrel, a csomagtartóval, a dizájnnal, a megbízhatósággal és a szervizhálózattal tud többet adni riválisainál.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!