Lóerő

2014.11.27. 14:01

Váltson téli abroncsra! - Óránkénti 100 kilométeres sebességnél sok múlhat öt méteren

A Tapolcai Rendőrkapitányság megelőzési főelőadója, Nagy Judit szerint ideje téli gumiabroncsra váltaniuk az autósoknak.

Tóth B. Zsuzsa

A jobb tapadási viszonyok, a rövidebb fékút mellett megnő az esélye annak, hogy a hidegebb időszakban elkerüljük a közlekedési baleseteket.

- Télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állíthatják az autósokat. Ha az autónkat nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szereljük fel, akkor még a legártalmatlanabb közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek. A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően plusz hét Celsius fok alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásukkal a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség, még akkor is, ha éppen nincs hó. Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, szárazon is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság, ezért a nyári gumi télen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, speciális mintázata van, és ezek biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi a nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát, tapadóképességét, ezért téli gumival a fékút is rövidebb – nyilatkozta Nagy Judit.

Serdült József gumiszervizes szerint az autó lóereje is befolyásolja, hogy milyen téli abroncs kell (Fotó: Penovác Károly)

Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a téli gumi sem old meg mindent. Vezessünk az út-és látási viszonyoknak megfelelően, de egy kicsit lassabban. Ha óránként száz kilométeres sebességről kilencvenre lassítunk, a féktávolság optimális esetben öt méterrel is lerövidülhet, és lehet, hogy ennyi kell az életben maradáshoz. Hóban, vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet a hajtott tengelyen lévő kerékre kell feltenni, így kormányozható marad az autó. Tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek hólánccal vannak felszerelve.

- Az aszfalthőmérséklet, ami mérvadó a gumicserénél - mondta Serdült József pápai gumiszervizes, majd kitért a gumiválasztásra. - Téli gumiban mindenfajta jó, ami új. Azonban más kell egy kétszáz lóerős autóra és megint más, ha valaki csak a városban közlekedik - tette még hozzá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!