Festmények és ékszerek - Takáts Márton és Bartha Ágnes alkotásai a Mestermű Galériában

Veszprém - Casanova Párizsban címmel nyílt meg Takáts Márton festőművész, grafikus és édesanyja, Bartha Ágnes ötvös, ékszerművész közös kiállítása szombaton délelőtt a Mestermű Galériában.

Kellei György

Miközben a háttérben, vissza-visszatérően francia sanzonok csendültek fel, Hegyeshalmi László előadóművész, a galéria vezetője Ady Endre és Kassák Lajos vallomásait idézte, a csábító Paradicsomról, azaz Párizsról, a város vonzásáról és varázsáról, amely a mai nemzedékeket is folyamatosan rabul ejti.

Apollinaire egyik verse is elhangzott Hegyeshalmi előadásában, fokozva Párizs hangulatát, amelyet Takáts Márton örökít meg művein. Mindkét művész szereti Párizst, a francia főváros nemcsak őket hódította meg, hanem ők is meghódították, rendszeresen visszajárnak alkotni, élményeket keresni.

Mindketten több alkalommal kiállítottak már a Mestermű Galériában, régóta jelen vannak a galéria életében. Bartha Ágnes édesapja, Bartha László festőművész korábban hosszú időn át Tihanyban élt és alkotott, a 20. század második felének egyik legjelentősebb életművét hozta létre, mondta Hegyeshalmi László, majd arról kérdezte a művészeket , hogy hogyan látják a mai Párizst.

Bartha Ágnes szerint nem változott a város, ugyanazt az életvidám inspirációt adja, mint korábban. Ezután szólt a bemutatott ékszereiről, amelyeket időtálló üvegplexyből készít, hiszen véleménye szerint a nemesfém ékszerek már nem eléggé fejezik ki a kort.

Az üvegplexy ékszereket (hogy nemesebbek legyenek, y-nal írja) öröm hordani, és eljön majd az az idő, amikor ezekre is úgy tekintenek, mint a többiekre. Értékőrzők lesznek, a mai életre jellemző művészeti alkotásokként maradnak meg az utókornak.
 
Takáts Márton pedig így foglalta össze képeinek lényegét: mi van akkor, ha semmit nem tesz hozzá a valósághoz? Festményei spontán momentumai a korszaknak, városi életünknek.

Mindig is foglalkoztatta, hogy a gyerekkori ösztönösséget, az átélt eseményt minként lehet papírra áttenni. A grafikákon azonban ez nem sikerült neki, az olajfestmények viszont alkalmasnak tűntek ehhez az átlényegüléshez. Ezeket a munkáit sokkal inkább a sajátjának érzi, ezeken nem a mások által már bejárt utat egyengeti.

A kortárs tájfestészet lényegére amely egy kortendencia része Franciaországban jött rá. Hisz a hagyományok újra értelmezésében, amely egyáltalán nem poros, hanem modern kortársfestészet.

A november 10-ig megtekinthető tárlat megnyitója Kozma József és Yves Montand felejthetetlen dalával, illetve hangjával és Ady leghíresebb Párizs-versével zárult.

*
Takáts Márton 1971-ben született Budapesten, a Képzőművésztei Főiskolán 1995-ben szerzett diplomát. Mestere Kőnig Róbert volt. Műveivel egyéni tárlaton bemutatkozott többek között Veszprémben, Budapesten, Miskolcon és Franciaországban.

2001-ben a veszprémi Orbis Pictus kiállításon a város díját kapta. Bartha Ágnes 1969 óta évente utazik Párizsba, ahol egyéni tárlaton is bemutatkozott. Helsinkiben, Bécsben, Grazban, Szombathelyen és Budapesten is láthatták munkáit.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!