2009.10.12. 10:03
Festmények és ékszerek - Takáts Márton és Bartha Ágnes alkotásai a Mestermű Galériában
Veszprém - Casanova Párizsban címmel nyílt meg Takáts Márton festőművész, grafikus és édesanyja, Bartha Ágnes ötvös, ékszerművész közös kiállítása szombaton délelőtt a Mestermű Galériában.
Miközben a háttérben, vissza-visszatérően francia sanzonok csendültek fel, Hegyeshalmi László előadóművész, a galéria vezetője Ady Endre és Kassák Lajos vallomásait idézte, a csábító Paradicsomról, azaz Párizsról, a város vonzásáról és varázsáról, amely a mai nemzedékeket is folyamatosan rabul ejti.
Apollinaire egyik verse is elhangzott Hegyeshalmi előadásában, fokozva Párizs hangulatát, amelyet Takáts Márton örökít meg művein. Mindkét művész szereti Párizst, a francia főváros nemcsak őket hódította meg, hanem ők is meghódították, rendszeresen visszajárnak alkotni, élményeket keresni.
Mindketten több alkalommal kiállítottak már a Mestermű Galériában, régóta jelen vannak a galéria életében. Bartha Ágnes édesapja, Bartha László festőművész korábban hosszú időn át Tihanyban élt és alkotott, a 20. század második felének egyik legjelentősebb életművét hozta létre, mondta Hegyeshalmi László, majd arról kérdezte a művészeket , hogy hogyan látják a mai Párizst.
Bartha Ágnes szerint nem változott a város, ugyanazt az életvidám inspirációt adja, mint korábban. Ezután szólt a bemutatott ékszereiről, amelyeket időtálló üvegplexyből készít, hiszen véleménye szerint a nemesfém ékszerek már nem eléggé fejezik ki a kort.
Az üvegplexy ékszereket (hogy nemesebbek legyenek, y-nal írja) öröm hordani, és eljön majd az az idő, amikor ezekre is úgy tekintenek, mint a többiekre. Értékőrzők lesznek, a mai életre jellemző művészeti alkotásokként maradnak meg az utókornak.
Takáts Márton pedig így foglalta össze képeinek lényegét: mi van akkor, ha semmit nem tesz hozzá a valósághoz? Festményei spontán momentumai a korszaknak, városi életünknek.
Mindig is foglalkoztatta, hogy a gyerekkori ösztönösséget, az átélt eseményt minként lehet papírra áttenni. A grafikákon azonban ez nem sikerült neki, az olajfestmények viszont alkalmasnak tűntek ehhez az átlényegüléshez. Ezeket a munkáit sokkal inkább a sajátjának érzi, ezeken nem a mások által már bejárt utat egyengeti.
A kortárs tájfestészet lényegére amely egy kortendencia része Franciaországban jött rá. Hisz a hagyományok újra értelmezésében, amely egyáltalán nem poros, hanem modern kortársfestészet.
A november 10-ig megtekinthető tárlat megnyitója Kozma József és Yves Montand felejthetetlen dalával, illetve hangjával és Ady leghíresebb Párizs-versével zárult.
*
Takáts Márton 1971-ben született Budapesten, a Képzőművésztei Főiskolán 1995-ben szerzett diplomát. Mestere Kőnig Róbert volt. Műveivel egyéni tárlaton bemutatkozott többek között Veszprémben, Budapesten, Miskolcon és Franciaországban.
2001-ben a veszprémi Orbis Pictus kiállításon a város díját kapta. Bartha Ágnes 1969 óta évente utazik Párizsba, ahol egyéni tárlaton is bemutatkozott. Helsinkiben, Bécsben, Grazban, Szombathelyen és Budapesten is láthatták munkáit.