Tovább csökkennekaz újautó-eladások

Budapest - Körülbelül 20 ezer új személygépkocsi és kishaszonjármű forgalomba helyezése várható Magyarországon 2010 első felében. A fogyasztói bizalom visszatérésének hiányában az év derekáig biztosan nem jön el a régóta várt fellendülés.

Tremmer Tamás

A különböző értékesítéseket jelző mutatók leginkább a fogyasztók általános bizakodásával állnak összefüggésben: a jövőbe borúsan tekintő fogyasztók nem szívesen vágnak bele olyan nagyobb horderejű beruházásokba, mint amilyen egy új autó megvásárlása. Amíg ebben a mutatóban nem várható érdemi javulás, addig az autópiaci előrejelzésekben sem számíthatunk trendfordulóra.

Márpedig a fogyasztói bizalom a másfél évvel ezelőtt elért mélyponthoz képest alig-alig mozdul - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet 2010 első fél évére várható autópiaci trendekről készített előrejelzéséből.

Az elmúlt évek újautó-eladási statisztikáinak és a társadalmi-gazdasági környezet jelzőszámainak elemzése alapján készült előrejelzés kapcsán a kutatók tudományos modellt állítottak fel, amely alapján elmondható, hogy 2010 első fél évében várhatóan mintegy 20 ezer darab új gépjárművet adhatnak majd el az autószalonokban.

Valószínűleg ezúttal is lesznek erősebb hónapok, amikor a holt szezonnak számító januárhoz képest akár kétszeres mennyiségű autót is eladnak majd, de a következő két negyedévben a tavalyival azonos időszakhoz képest akár kétharmadával is csökkenhetnek majd az átadások.

Míg néhány évvel ezelőtt 200 ezer darab fölött volt az éves értékesítés, addig a válság sújtotta 2009-ben ez már jócskán 100 ezer alatt maradt. A piackutatók első fél évre vonatkozó előrejelzése alapján növekedésre továbbra sincs kilátás, sőt ha a második fél évben be is következik a kereskedők által várt fellendülés, az éves értékesítési eredmények bizonyosan a tavalyi alatt maradnak - mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A visszaesés nem egyformán fogja érinteni az egyes gépjármű-kategóriákat: a legnagyobb veszteség előreláthatóan a piac legbővebb szegmensét, az alsó középkategóriát éri majd, míg legkevésbé a drágább járművek forgalma érezheti meg a visszaesést. Az alsó középben akár 70 százalék fölötti, a drágábbak esetében pedig 50 százalék alatti csökkenés valószínűsíthető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!