2009.08.01. 04:58
Mit ér a diploma a hallgatók szerint? Magas fizetést és a munkanélküliség elkerülését várják
Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által vezetett Diplomás pályakövetés 2009. kutatási program első lépéseként országos vizsgálatra került sor közel nyolcezer hallgató személyes megkérdezésével.
A nappali alapképzésben tanuló hallgatók többek között részletesen értékelték egyetemüket, főiskolájukat, az ott szerezhető diploma munkaerő-piaci értékét, továbbá beszámoltak elhelyezkedési terveikről és várakozásaikról.
A felsőoktatási részvétel mind időben, mind anyagiakban jelentős ráfordítást követel a hallgatóktól és az őket támogató környezettől.
A diploma megszerzése érdekében hozott áldozatok ellentételeként a másik oldalon sorakoznak fel azok az előnyök, amelyeket a diploma megszerzésétől várnak a jelenlegi felsőoktatási hallgatók.
Kutatásunk során arra kértük a hallgatókat, hogy a szakmai szempontokon túl, az általunk felsorolt tényezők közül válasszák ki azokat, amelyek szerintük a diploma megszerzéséből származó legfontosabb előnyöket jelentik majd számukra.
A legtöbb említést az egzisztenciális helyzettel kapcsolatos két szempont – a munkanélküliség elkerülése és a magas jövedelem – kapta.
A hallgatók számára tehát az anyagi biztonság, gyarapodás a felsőfokú diplomához kötődő legerősebb várakozás.
A harmadik legfontosabb szempont, hogy szerintük a diplomával szabadabb, kötetlenebb életmódra lesz lehetőségük.
A megkérdezett hallgatók ennél valamivel kevésbé találták fontosnak az olyan, presztízs szempontokat képviselő értékeket, mint a felsőfokú végzettséghez kötődő megbecsülést és a vezetői pozíció elérésének lehetőségét.
A várakozások között a legkisebb súllyal az szerepel, hogy a diploma megszerzésével könnyebb lesz a külföldi tanulmányút vagy más országban történő munkavállalás.
A hallgatók diplomához kötődő várakozásait, értékeit számos tényező határozhatja meg. Más-más várakozással tekinthetnek a felsőfokú végzettség megszerzése felé a különböző társadalmi hátterű, nemű, vagy lakóhelyű fiatalok.
Ugyanakkor természetes az is, hogy a választott képzés is nagyban befolyásolja a végzés utáni várakozásokat, illetve – másik irányból szemlélve - a diplomához kötődő értékek már a szakválasztásra is hatással vannak.
A műszakisok és az informatikusok számára a diploma elsősorban magas jövedelmet jelent, körükben a diploma megszerzésének egzisztenciális motivációja bizonyult a legerősebbnek.
Ide tartozik, hogy a várakozások szerint a felsőfokú végzettség megóvhat a munkanélküliségtől, illetve a diploma magasabb jövedelmi szintet eredményezhet.
A munkanélküliség elkerülése fontosabb motivációnak bizonyult a női hallgatók körében, mint a férfiaknál. A képzési területek közül leginkább a műszaki valamint az orvos- és egészségtudományi képzések hallgatói számára képviseli leginkább a diploma a biztos munkahelyet.
A munkanélküliség elkerülésének szempontja az átlagosnál kevésbé érinti a gazdasági képzési terület hallgatóit.
A magas jövedelem felé irányuló várakozások – a munkanélküliség elkerülésével ellentétben - határozottan erősebbek a férfiak körében.
A jövedelmi szempontot a vidéki intézményekben tanulók nagyobb arányban említették, mint a fővárosi intézmények hallgatói.
Képzési területekre lebontva a gazdasági, informatikai és műszaki képzések hallgatói várnak leginkább jövedelemnövekedést a diplomától.
E tekintetben a bölcsészettudományi, művészeti, agrártudományi, orvos- és egészségtudományi valamint természettudományi képzésben résztvevők az átlagosnál kisebb várakozásokat fűznek a felsőfokú végzettség megszerzéséhez.
A diplomaszerzéshez kötődő egzisztenciális motivációkat koncentráltan vizsgálhatjuk azoknak a hallgatóknak az elemzésével, akik mind a két választásukban e tényező mellett döntöttek.
Ők azok, akik a diploma értékére vonatkozó hat tényező közül a két anyagi, egzisztenciális szempontot emelték ki: a munkanélküliség elkerülése mellett magas jövedelmet várnak a diplomától.
Ez az erős egzisztenciális motivációval jellemezhető csoport nagyobb arányban van jelen a vidéki felsőoktatási intézményekben, képzési terület tekintetében pedig jellemzően az informatikai és műszaki szakokon hallgatók soraiból kerül ki.
Az egzisztenciális motiváció kizárólagossága inkább a férfiakra jellemző, társadalmi háttér-tényezők tekintetében pedig nagyobb arányban találhatunk ilyen értékeket képviselő hallgatókat azok körében, akiknek szülei a gimnáziumi érettséginél alacsonyabb végzettséggel rendelkeznek.
(http://www.felvi.hu/felsooktatasimuhely/dpr/hazai_eredmenyek/diploma_erteke" target="_blank" )