Mit ér a diploma a hallgatók szerint? Magas fizetést és a munkanélküliség elkerülését várják

Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által vezetett Diplomás pályakövetés 2009. kutatási program első lépéseként országos vizsgálatra került sor közel nyolcezer hallgató személyes megkérdezésével.

Nagy Terka

A nappali alapképzésben tanuló hallgatók többek között részletesen értékelték egyetemüket, főiskolájukat, az ott szerezhető diploma munkaerő-piaci értékét, továbbá beszámoltak elhelyezkedési terveikről és várakozásaikról.

A felsőoktatási részvétel mind időben, mind anyagiakban jelentős ráfordítást követel a hallgatóktól és az őket támogató környezettől. 

A diploma megszerzése érdekében hozott áldozatok ellentételeként a másik oldalon sorakoznak fel azok az előnyök, amelyeket a diploma megszerzésétől várnak a jelenlegi felsőoktatási hallgatók. 

Kutatásunk során arra kértük a hallgatókat, hogy a szakmai szempontokon túl, az általunk felsorolt tényezők közül válasszák ki azokat, amelyek szerintük a diploma megszerzéséből származó legfontosabb előnyöket jelentik majd számukra. 

A legtöbb említést az egzisztenciális helyzettel kapcsolatos két szempont – a munkanélküliség elkerülése és a magas jövedelem – kapta. 

A hallgatók számára tehát az anyagi biztonság, gyarapodás a felsőfokú diplomához kötődő legerősebb várakozás. 

A harmadik legfontosabb szempont, hogy szerintük a diplomával szabadabb, kötetlenebb életmódra lesz lehetőségük. 

A megkérdezett hallgatók ennél valamivel kevésbé találták fontosnak az olyan, presztízs szempontokat képviselő értékeket, mint a felsőfokú végzettséghez kötődő megbecsülést és a vezetői pozíció elérésének lehetőségét. 

A várakozások között a legkisebb súllyal az szerepel, hogy a diploma megszerzésével könnyebb lesz a külföldi tanulmányút vagy más országban történő munkavállalás.

A hallgatók diplomához kötődő várakozásait, értékeit számos tényező határozhatja meg. Más-más várakozással tekinthetnek a felsőfokú végzettség megszerzése felé a különböző társadalmi hátterű, nemű, vagy lakóhelyű fiatalok. 

Ugyanakkor természetes az is, hogy a választott képzés is nagyban befolyásolja a végzés utáni várakozásokat, illetve – másik irányból szemlélve - a diplomához kötődő értékek már a szakválasztásra is hatással vannak.

A műszakisok és az informatikusok számára a diploma elsősorban magas jövedelmet jelent, körükben a diploma megszerzésének egzisztenciális motivációja bizonyult a legerősebbnek. 

Ide tartozik, hogy a várakozások szerint a felsőfokú végzettség megóvhat a munkanélküliségtől, illetve a diploma magasabb jövedelmi szintet eredményezhet. 

A munkanélküliség elkerülése fontosabb motivációnak bizonyult a női hallgatók körében, mint a férfiaknál. A képzési területek közül leginkább a műszaki valamint az orvos- és egészségtudományi képzések hallgatói számára képviseli leginkább a diploma a biztos munkahelyet. 

A munkanélküliség elkerülésének szempontja az átlagosnál kevésbé érinti a gazdasági képzési terület hallgatóit.

A magas jövedelem felé irányuló várakozások – a munkanélküliség elkerülésével ellentétben - határozottan erősebbek a férfiak körében. 

A jövedelmi szempontot a vidéki intézményekben tanulók nagyobb arányban említették, mint a fővárosi intézmények hallgatói. 

Képzési területekre lebontva a gazdasági, informatikai és műszaki képzések hallgatói várnak leginkább jövedelemnövekedést a diplomától. 

E tekintetben a bölcsészettudományi, művészeti, agrártudományi, orvos- és egészségtudományi valamint természettudományi képzésben résztvevők az átlagosnál kisebb várakozásokat fűznek a felsőfokú végzettség megszerzéséhez. 

A diplomaszerzéshez kötődő egzisztenciális motivációkat koncentráltan vizsgálhatjuk azoknak a hallgatóknak az elemzésével, akik mind a két választásukban e tényező mellett döntöttek. 

Ők azok, akik a diploma értékére vonatkozó hat tényező közül a két anyagi, egzisztenciális szempontot emelték ki: a munkanélküliség elkerülése mellett magas jövedelmet várnak a diplomától. 

Ez az erős egzisztenciális motivációval jellemezhető csoport nagyobb arányban van jelen a vidéki felsőoktatási intézményekben, képzési terület tekintetében pedig jellemzően az informatikai és műszaki szakokon hallgatók soraiból kerül ki. 

Az egzisztenciális motiváció kizárólagossága inkább a férfiakra jellemző, társadalmi háttér-tényezők tekintetében pedig nagyobb arányban találhatunk ilyen értékeket képviselő hallgatókat azok körében, akiknek szülei a gimnáziumi érettséginél alacsonyabb végzettséggel rendelkeznek.

(http://www.felvi.hu/felsooktatasimuhely/dpr/hazai_eredmenyek/diploma_erteke" target="_blank" )

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!