Gazdaság

2011.10.05. 07:02

Nem tudják áthárítani

Megyei körkép - Dr. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) vezérigazgatója szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) inkorrekt eszközhöz nyúlt a balatoni mederhasználati díjjal kapcsolatos vitában.

Győrffy Árpád

Mint lapunkban többször írtunk róla, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. súlyos probléma elé állította a Balatonon csónak-, hajó- és vitorláskikötőket működtető szervezeteket, vállalkozásokat azzal, hogy a korábbi nem létező vagy jelképes mederhasználati díj helyett magas tarifát akart bevezetni.

A lépés különösen rosszul érintette az utóbbi évek gyenge szezonjai miatt egyébként kis nehéz helyzetben lévő BAHART-ot. A kikötővel rendelkező önkormányzatok tulajdonában lévő társaság nem tartotta elfogadhatónak a tervezett díjakat, azok csökkentéséért tárgyalásokba és lobbizásba kezdett, illetve amíg lehetett, halogatta a szerződés aláírását. Ez azonban más oldalról okozott gondot.

Nem kapták meg a tavaly befejezett balatonboglári vitorláskikötő fejlesztéshez ígért 89 millió forintos uniós támogatást, mert az állam közben aláírt mederhasználati szerződést szabott a támogatás feltételeként.

Az MNV közben május végén egy, a korábbihoz képest csökkentett, az emelést több évre elnyújtó, egyes tevékenységekre jelentősen eltérő mértékű díjjavaslattal állt elő, ám az érintettek még ezt sem tartották elfogadhatónak. A vagyonkezelő ezek után kommunikációs támadásba kezdett. Szeptember elején kiadott közleményében példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a tervezett mederhasználati díj néhány esztendő múlva is csak mintegy tíz százaléka lenne annak, amit a vitorláskikötők működtetői a hajótulajdonosoktól a helyekért elkérnek.


 
- A mi bevételünk csak egy dolog. Nem tisztességes, ha csak egy adatot kiragadnak és nem beszélnek a költségekről - reagált az MNV akciójára dr. Horváth Gyula. - Egy középkategóriás hajóhoz szükséges hely bruttó díja mondjuk 400 ezer forint, amihez hozzájárul 340-360 ezer forint költség. Így a bevételhez képest 10-15 százalékos nyereséggel számolhatunk. Ha ennek csaknem az egészét oda kell adni az államnak, akkor már nem marad pénzünk a megújuláshoz.

A vezérigazgató szerint arra sincs lehetőségük, hogy a díjakat emeljék, mert eladhatatlanok lennének a kikötői helyek. A hajótulajdonosok inkább felhagynának a vitorlázással, vagy elmennének más vizekre.
 
- Arról se feledkezzünk meg, hogy a vagyonkezelő által kért díjért mi nem kapunk semmit. Nekünk kell kotorni azt a medret, és minden más költség minket terhel. Én azt gondolom, hogy ez így nem korrekt. Most ott tart az ügy, hogy megkértük a balatoni egyéni körzetek országgyűlési képviselőit, hogy segítsenek egy megfelelőbb helyzet kialakításában - mondta Horváth Gyula.

A Balatoni Hajózási Zrt. 10 nagyobb és 11 kisebb befogadóképességű vitorláskikötőt üzemeltet a Balatonon. Megyénkben Balatonfüreden 69, Badacsonyban 177, Szigligeten 132 helyet működtetnek. Szántód-rév és Tihany-rév kivételével a hajókikötők is igénybe vehetők túrázáshoz. A nagyobb kikötőkben egyidejűleg öt-tíz vendéghajót tudnak fogadni. Az éves bérlők további díj fizetése nélkül használhatják a cég többi kikötőjét túrázás során.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!