Gazdaság

2012.09.02. 18:16

Nyár végi hajókiállítás és -vásár - Terjed az elektromos hajtás

Balatonkenese - A kezdeti rossz idő, a kevesebb látogató ellenére is sikeres volt a 17. alkalommal megtartott balatoni hajókiállítás.

Győrffy Árpád

A bemutató és vásár egykor a Club Aligában indult, de már 14 éve a Marina Portban rendezik. Az utóbbi években következetesen a nyár végi, ősz eleji napokban tartják, mert ez tűnik igazán hasznosnak mind a hajókészítőknek, mind a potenciális vásárlóknak. Hiszen egy ilyenkor kiválasztott hajót a következő szezonra el lehet készíteni, és tavasszal már használni is lehet - indokolta az időpontválasztást Tóth Róbert kikötővezető.

A vasárnap zárult háromnapos rendezvényen 20 kiállító vett részt. A harmincnál több hajó méret és típus szerint egyaránt változatos volt. A még vizsgaköteles határ alatti hatméteres - 20 láb körüli - kisebb elektromos járművektől, tolósugaras motorcsónaktól a 12 méter feletti vitorlás és motoros jachtokig színes volt a kínálat. Ahogy Tóth Róbert is kiemelte, tovább erősödött az elektromos hajtású hajók részesedése a mezőnyben. A néhány éve kezdődött folyamat eredményeként az idei kiállításon már a hajók több mint harmada ebbe a körbe tartozott.

A szombat délutáni forgalmat látva, mindegyik hajótípusnak, méretnek megvolt a maga közönsége, de egy-egy újdonságot vagy már használatba állított, de ma még különlegesnek számító hajót mindenki megnézett. Ilyen volt például az uniós támogatással megépített Day Sailing fantázianevű vitorlás, amit a műhely tulajdonosa, Scholtz Imre kimondottan balatoni hajóként jellemzett. A 8,8 méter hosszú jármű alacsony, 1,45 méteres merülése, a viszonylag nagy vitorlafelülete és a hosszú tá- vú közlekedésre is alkalmas elektromos hajtású segédmotorja egyaránt a balatoni feltételekhez alkalmazkodik.

Több ponton egy másik végletet képviselt a szintén uniós programban készült hibrid hajtású, 10 személyes, 5 fekvőhelyes Greenline 33 motoros túrajacht. A tetőn elhelyezett, mintegy 10 négyzetméternyi fényelnyelő felület "világosban" már önmagában is elég áramot termel ahhoz, hogy a hajó legalább gyalogos tempóval haladjon, a kettős hajtásnál pedig hatékonyabbá teszi a működést a hibrid hajtás. A Balatonon ebben a ki- építésben csak hivatásos kapitány által vezetett személyszállító hajóként használható, de készítenek belőle tisztán elektromos hajtású változatot is, amit már kedvtelési célból is lehet használni.

A kiállítók többsége már szombaton úgy nyilatkozott, hogy eredményes lesz a vásár, mert akiknek komoly  szándéka volt, azokat nem riasztotta el a rosszabb idő. Az meg a vásártól független probléma, hogy a jelenlegi helyzetben mindenki jobban meggondolja, mire költsön, és évek óta hiányoznak a megfelelő banki finanszírozási konstrukciók is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!