Gyorsak, hangtalanok – emiatt veszélyesek

2019.08.30. 11:00

Elektromos rollerek: tisztázatlan szabályozások

Egyre népszerűbbek a különböző elektromos meghajtású járművek, a KRESZ szabályozása azonban számos kérdést felvet ezek használatával kapcsolatban.

Marton Attila

A hagyományos hajtású rollerekhez képest sokkal veszélyesebbek gyors haladásra képes elektromos társaik Fotó:

Forrás: Shutterstock

Tavaly a balatonfüredi önkormányzat, idén a tihanyi testület döntött úgy, hogy bizonyos közterületeken megtiltja az elektromos vagy más gépi meghajtású, önegyensúlyozó járművek közlekedését. A nemritkán 30–40 kilométer per órás haladásra is képes járművek nemcsak veszélyesek, de a közlekedési szabályaik sem tisztázottak.

A KRESZ jelenlegi meghatározása nem alkalmas az utóbbi években megjelent közlekedési eszközök – például elektromos roller, segway, hoverboard – szabályozására, mert ezt az új típusú hajtásmódot szinte lehetetlen besorolni a többi közé – hangsúlyozta kérdésünkre Gulyás Péter, az ATI ügyvezetője.

Gulyás Péter: A szabályokat megszegők elleni határozott hatósági fellépés javíthatná a közlekedésbiztonságot Fotó: Pesthy Márton/Napló

Hozzátette, az elektromos kerékpárok megjelenése után rövidesen bekerült a jogszabályba, hogy az is kerékpárnak minősül, amelynél legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti a hajtást. A szakember szerint ebbe a teljesítményhatárba a segway vagy a hoverboard beletartozhat, az elektromos roller viszont jellemzően nagyobb teljesítményű.

A másik probléma a meghatározással, hogy ezeknél az eszközöknél valóban csak segíti a hajtást a motor, vagy kizárólag annak működtetésével mozog a jármű. A jelenleg hatályos KRESZ szerint az elektromos rollerek többségét a segédmotoros kerékpárokhoz kellene sorolni, ebben az esetben viszont a vezetésükhöz jogosítványra és biztosításra lenne szükség – világít rá a helyzet fonákjára az ügyvezető.

A hagyományos hajtású rollerekhez képest sokkal veszélyesebbek gyors haladásra képes elektromos társaik Fotó: Shutterstock

Gulyás Péter szerint az egyes járműkategóriák pontos meghatározását kellene megtennie a törvényhozónak, ahogy az annak idején a moped­autók megjelenése után történt. Úgy vélte, a kerékpárra vonatkozó kategóriába kellene beilleszteni ezeket az elektromos hajtású járműveket, pontosan nevesítve azokat. Miután az elektromos rollerek között is óriási különbségek vannak, a szabályokat például a kerékátmérő vagy a beépített motor teljesítménye alapján lehetne pontosítani. Megjegyezte, a jogszabály-módosítás mellett pedig a KRESZ ellen vétőkkel szembeni határozott hatósági fellépés javíthatná a közlekedésbiztonságot.

A szabályozás kérdése pedig sürgetővé válik, mert egyre különbözőbb, és mind erősebb járművek kerülnek a forgalomba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában