Megbízható vakcinák

2021.03.03. 11:30

Hétről hétre több oltóanyag: 188 oltóhely működik Veszprém megyében

A kormányhivatal járványügyi intézkedéseiről, az oltási terv megyei végrehajtásáról és a kormány által bevezetett gazdasági program elemeiről is beszélt lapunknak adott interjújában Takács Szabolcs kormánymegbízott.

Marton Attila

Takács Szabolcs kormánymegbízott Fotó: Penovác Károly/Napló

Fotó: Fotó: Penovác Károly Veszprém Megyei Napló

Először az egészségügy és a szociális ellátás dolgozóinak oltása kezdődött meg, majd a program februárban a lakosság oltásával folytatódott, mondta a kormánymegbízott. Hétfőig közel 6500 egészségügyi dolgozót oltottak be a megyében, csaknem háromezer szociális intézményben lakó vagy dolgozó és közel 15 ezer lakos kapta meg a vakcinát.

– Az orvosok mind az öt vakcinával oltanak a megyében. Az AstraZeneca-vakcinával a 18–59 év közötti krónikus betegeket oltják, a másik négy oltóanyaggal a 60 év felettieket. A beérkező oltóanyagok mennyisége hétről hétre növekszik, múlt héten például valamennyi megyei praxisban 54 pácienst olthattak be a kínai Sinopharm-vakcinával – mondta Takács Szabolcs kormánymegbízott.

Hány oltópont és oltóhely működik jelenleg Veszprém megyében?

– A megyében 188 oltóhelyünk van: ez a 168 háziorvosi körzet mellett a hét kórház – az ajkai, a balatonfüredi, a pápai, a tapolcai, a várpalotai, a veszprémi és a zirci – összesen 20 oltóhelyét jelenti. A szervezési munkát, így a védőoltások elosztását és felhasználását a megyében is a hetente többször ülésező oltási munkacsoport végzi. Minden háziorvoshoz eljuttatjuk a vakcinát, de a veszprémi és a pápai kórház például az oltásra érkezőknek parkolóhelyet is biztosít. Köszönet illeti meg az egészségügyi dolgozókat, köztük a háziorvosokat azért, hogy minden oltási helyszínen gördülékenyen halad az oltás. A munkacsoportot a kormánymegbízott irányítja, tagja a megyei tiszti főorvos, a kórházi főigazgató, a katasztrófavédelem igazgatója, az Országos Mentőszolgálat helyi vezetője és a védelmi igazgatás titkára.

Az a célunk, hogy minél több emberhez minél gyorsabban eljusson a vakcina. Akár kórházi oltópontra irányítják az oltást kérő személyt, akár a háziorvosi rendelőbe hívnak valakit, a háziorvosok a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő listájáról választják ki a regisztráltakat. Az oltócsoport munkájában részt vevő minden szakember azt mondja, hogy a Magyarországon forgalomban lévő valamennyi koronavírus elleni vakcina biztonságos és védettséget nyújt. Arra buzdítanék mindenkit, hogy regisztráljon a védőoltásra, és ha lehetősége nyílik rá, vegye fel a védőoltást.

Csaknem egy éve tart a koronavírus-járvány. Milyen pluszfeladatokat kell ellátnia a kormányhivatalnak?

– A pandémia a kormányhivatal működésére is hatással volt: a járványvédelmi intézkedések bevezetése mellett a népegészségügyi főosztályt és a foglalkoztatási szakterületet érinti leginkább a többletfeladatok jelentkezése. Előbbi szervezeti egységre tavaly a tesztelésben való részvétel és a karanténnal kapcsolatos határozatok kiadása, idén pedig az oltások szervezése rótt többletmunkát. A foglalkoztatási szakterület a gazdaságvédelmi akcióterv végrehajtásában lát el többletfeladatot. A kormány intézkedéscsomagjának célja, hogy a járvány okozta gazdasági nehézségeket enyhítse, és minél több munkahely megmaradjon. A bevezetett intézkedéseknek is hála érdemben nem csökkent tavaly november óta a foglalkoztatottak száma Veszprém megyében.

Takács Szabolcs kormánymegbízott
Fotó: Penovác Károly/Napló

A különböző jogcímeken nyújtott kompenzációk által a gazdaságvédelmi akcióterv tavaly november óta pedig összesen több mint 20 ezer álláshely megóvását tette lehetővé hétmilliárd forint kormányzati támogatásból. A vállalkozások a csökkentett munkaidős foglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatásra, a kutatás-fejlesztés területén dolgozók álláshelyének megtartására pályázhattak, valamint egyes ágazatokban (turizmus, vendéglátás) ötvenszázalékos bértámogatásban részesülhetnek a társaságok. Utóbbi kezdeményezés novemberben indult, és február óta a kérelem benyújtása után azonnal megkapják a támogatást a vállalkozások, a jogosultságot csak utólag kell bizonyítaniuk. Az ágazati bértámogatás a veszélyhelyzet megszűnését követő hónap végéig folytatódik, eddig csaknem 800 munkáltató mintegy ötezer munkavállaló után kapott támogatást ebből a keretből. Köszönettel tartozom a megyei állampolgárok fegyelmezettségéért, és a kormányhivatal minden munkatársának, akik a két szakterületen többletfeladataikat is ellátták.

A járvány miatt változott a kormányablakok hozzáférhetősége is. Az ügykezelést érintően lehet-e valamilyen téren hozadékuk a bevezetett változtatásoknak?

– A kormányablakokban és minden ügyfélterünkben – legyen szó nyugdíj- és társadalombiztosításról vagy a földhivatalról – szigorítottunk: plexifalakat helyeztünk el, az ügyfelek pedig csak előzetes időpontfoglalás után intézhetik ügyeiket. Veszprém megyében tavaly a negyedével csökkent a kormányablakok ügyféltereiben megfordulók száma: a korábbi években megszokott 520-530 ezer helyett 2020-ban 400 ezer ügyfél intézte ügyeit. Ugyanakkor az elektronikus ügyintézést igénybe vevők száma 17 százalékkal nőtt. Arra biztatnék mindenkit, hogy aki teheti, vegye igénybe az e-ügyintézést, azzal semmilyen hátrány nem éri az állampolgárt. Bár az ilyen típusú ügyintézések száma elsősorban a járvány miatt emelkedett, a jövőben valószínűleg még inkább előtérbe kerül ez a forma, ugyanis praktikus az ügyfeleknek, hogy akár otthonról intézhetik ügyeiket. Fontos tudnivaló, hogy a november 4-e után lejárt okmányokat nem kötelező meghosszabbítani, azok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60. napig érvényesek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában