Az első meghatározó színházélmény

2018.12.08. 11:30

Szomor György: „A mese mindannyiunkhoz szól”

A mese mindannyiunkhoz szól, mondta Szomor György, a Veszprémi Petőfi Színház előadásának, a Diótörő és Egérkirály című musicalnek a rendezője.

Balla Emőke

Ez a rendező szerint nem egy családi darab. Vannak bizonyos poénok, amelyeket lehet, hogy a gyerekek talán nem is vesznek észre, a felnőttek viszont megértik azokat, jókat tudnak derülni rajtuk

Fotó: Balogh Ákos / Napló

A musicalt először Székesfehérvárott mutatták be.

– Az előadás a székesfehérvári és békéscsabai színház koprodukciójában született 2003-ban. Sok évig volt műsoron, több mint százszor játszották, a nézők követelték, amikor levették a repertoárról. Évekkel később sem tudtam úgy Székesfehérvárra menni, hogy ne kérdezték volna meg tőlem, mikor látható újra a Diótörő és Egérkirály. Két évvel ezelőtt a békéscsabai színházzal úgy döntöttünk, újra bemutatjuk a darabot, természetesen egy másik rendezésben, másik szereposztással. Amikor Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója felhívott, örömmel jöttem, sok kollégát ismerek itt.

A Diótörő meséjét Hoffmann meséjéből és Csajkovszkij balettjéből ismerjük. Hogyan született a musical, melynek ön az egyik szerzője?

– A darab E. T. A. Hoffmann meséje alapján íródott. Jött az ötlet, hogy szeretném ezt a történetet, mesét a saját nyelvemen, lelkemen keresztül átadni a nézőknek. Említettem Szurdi Miklósnak, a székesfehérvári Vörösmarty Színház akkori igazgatójának, belefogtunk ebbe a nagy vállalkozásba. A zenét szereztem én, a dalszövegek írására felkértük Valla Attilát. Ő a pop- és musical műfajában egyaránt otthonosan mozog. Első musicalemben, a Katonadolog címűben is együtt dolgoztunk.

Szomor György rendező: Nagyon szeretnénk, ha azok a gyerekek, akik bejönnek a színházba, először lépik át a színház kapuját, valami olyan varázslattal találkoznának, amiben megérzik a színház lényegét és máskor is szívesen jönnek vissza. Fotó: Balogh Ákos / Napló

 

Ön színész és rendező, ugyanakkor énekes, zeneszerző. A zene közelebb áll a szívéhez?

– Színészként kezdtem a pályát, de az alkotási folyamat minden része érdekel. Dalokat írtam, érzéseket szerettem volna megjeleníteni a színpadon. Több musicalnek vagyok a szerzője, például a Monte Cristo grófja, a Báthory Erzsébet, és a Robin Hood című daraboknak. A zenélés, zeneszerzés éppen olyan magától értetődő folyamat, mint ahogyan a rendezés is, mert a színházban minden érdekel. A zene felől érkeztem a színház világába, ez volt a meghatározó az életemben. A zenében érzem otthon magam, mint alkotó, mint rendező.

A rendezésben mi vonzza?

– Amikor a szerző a saját darabjait átadja a rendezőnek, vannak ötletei, amiket szeretne a rendezés során viszontlátni. Ez egy közös alkotói folyamat, a szerző próbál a rendezőnek „súgni”, a saját ötleteit is beletenni. Néha úgy gondolja, hogy ő ezt másként csinálná. Egyszer eljött a lehetőség, hogy azt mondták, ha másként csinálnád, akkor tessék, itt az alkalom.

A Diótörő című mesével miért kezdett foglalkozni?

– Ez egy varázslatos találkozás. Volt egy belső ambíció, hogy magamon keresztül átadjam a nézőknek azokat az érzéseket, melyek én éreztem. Jó volt látni a nézőtéren, hogy az ötven-, hatvan-, hetvenesztendősek ugyanolyan gyerekek lettek, mint a velük együtt a színházba érkező unokák. Akkor vagyunk boldogok, ha adhatunk, úgyhogy én nagyon boldog vagyok.

Azt mondja, ez az előadás minden korosztálynak szól.

– Ez semmiképpen sem gyerekelőadás, hanem egy családi darab. A különbség talán ott van, hogy vannak bizonyos poénok, amiket lehet, hogy a gyerekek talán nem is vesznek észre, a felnőttek viszont megértik azokat, jókat tudnak derülni. A mese mindannyiunkhoz szól. Nemcsak a gyerekekhez, hanem a felnőttekhez is. Ez egy közös nyelv, minden korosztály közös nyelve, mindannyian értjük. Nyilván mindannyian másként értjük.

Ez a rendező szerint nem egy családi darab. Vannak bizonyos poénok, amelyeket lehet, hogy a gyerekek talán nem is vesznek észre, a felnőttek viszont megértik azokat, jókat tudnak derülni rajtuk
Fotó: Balogh Ákos / Napló

Ismerte a veszprémi társulatot?

– Annak idején szerepeltem a SingSingSing első néhány előadásában, megismertem azokat, akik abban a produkcióban szerepeltek.

A többiekkel is megtalálta a közös hangot?

– Abszolút. Azért remek ez a darab, mert minden korosztálynak kínál lehetőséget. Szeretek fiatalemberekkel dolgozni, a Diótörő és Marika szerepét általában fiatalok játsszák, itt Lukács Dániel és Horváth Csenge.

Az előadást a fővárosi BOK (volt SYMA) csarnokban is bemutatják?

– Igen, december 9-én, vasárnap ez a veszprémi előadás látható majd ott, kiegészülve néhány szereplővel.

Miért fontos önnek ez a színdarab?

– Nagyon szeretnénk, ha azok a gyerekek, akik bejönnek a színházba, először lépik át a színház kapuját, valami olyan varázslattal találkoznának, amiben megérzik a színház lényegét és máskor is szívesen jönnek vissza. Ez nem titkolt küldetésünk és célunk. Büszke vagyok rá, hogy több olyan fiatallal találkoztam Székesfehérvárott, akinek annak idején a Diótörő volt az első színházélménye és azóta is színházbérlete van. Reméljük, Veszprémben is sok olyan néző lesz, aki évekkel később elmondhatja, ez volt az első meghatározó színházélménye.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában