Középpontban a nő

2020.03.10. 07:00

Légies könnyedség jellemzi Burka Nikolett alkotásait

Kavics- és kagylókompozíciók, textilképek és szobrok – mind a nőiség sokszínűségét hivatottak tükrözni Burka Nikolett A nő ezer arca című, a minap nyílt önálló kiállításán az ajkai művelődési központ kiállítótermében.

Borsos Renáta

Burka Nikolett egy ifjú tárlatlátogatónak mutatja az egyik textilképet

Fotó: Borsos Renáta/Napló

A nemzetközi nőnap apropóján nyílt tárlaton Burka Nikolett alkotásai egytől egyig a nő változatos lelkivilágát, örömeit, bánatait, szorongásait, vívódásait tükrözik. Az alkotó kavics- és kagylókompozíciói, textilképei és szobrai hol anyaként, kislányként, szerelmes asszonyként, vagy magányos, csalódott emberként ábrázolják a nőt a bölcsőtől a sírig.

A Zalaegerszegen élő és alkotó Burka Nikolett 2017-ben kezdett el kavicsképeket készíteni. Főként minimál stílusú, mélylélektani munkái vannak. Kőképei természetközeliek, egyszerűségükkel mégis sokatmondóak. Alkotásai középpontjában az ember, a nő áll. Ábrázolásában olykor szerelmesként, máskor az élet keménységével viaskodóként örökíti meg Nikolett a nőalakokat. Kagylóképei a viktoriá­nus kort idézik, az eleganciát, a szépséget és a nőiességet tükrözik.

Az alkotó kiemelte, hálás, amiért az ajkaiaknak is bemutathatja a munkáit. Számára a kavicskép az abszolút szerelemgyerek, de a többi, stílusban és anyaghasználatban eltérő alkotásokat is a szívéhez közel állónak érzi. A kagylóképek bemutatásánál megemlítette, múzeumi értékű kagylókkal dolgozik, az alkotások képi világa inkább az extremitás felé hajlik. Mindemellett a légies könnyedség, báj teljes harmóniában uralja a műveket.

Érdekességként megosztotta, az általános iskolában olyan ügyetlen volt, hogy álmában sem gondolta, hogy valaha ki tud teljesedni egy kézügyességet és kreativitást igénylő alkotói folyamatban. A készségtantárgyakból felmentést kapott, mert ahogy mondta, nem tudott egy egyenes vonalat meghúzni. Művészettörténetből feleltették a rajz helyett. Mégis, úgy negyvenéves kora környékén egyszer csak elérte a közlési vágy, egymásra találtak a kavicsokkal, és az énidejét az alkotásnak szentelve, kezei alatt formát öltöttek az egyedi művek.

Burka Nikolett egy ifjú tárlatlátogatónak mutatja az egyik textilképet Fotó: Borsos Renáta/Napló

Az első kavicsképe egy lehajtott fejű nőt mutatott. Az alkotás számára egyfajta művészetterápia, amivel oldódtak a benne lévő feszültségek, szorongások, a szomorúság érzése.

Ahogy a lelkének sérelmei gyógyultak, úgy változtak témában a kavicsképei. Idővel egyre gyakoribb lett, hogy a nőalakokat már felemelt fejjel ábrázolta. Továbbá már nemcsak magányosan szerepelt a nő, hiszen helyet kapott mellette a férfi, a babakocsi. A férfi-nő páros ölelésének szimbóluma azt üzeni, a világban mégiscsak rend van. A harmónia nagyon sok erőfeszítés, hit és kitartás árán ugyan, de uralkodik a káosz felett.

A tárlat változatos anyaga egyetlen üzenetet hordoz: a nő mindenekelőtt szeretetre vágyik, hangsúlyozta az alkotó.

A megnyitón a képek és szobrok segítettek abban, hogy az értékes női lét csodájáról töprengjenek a látogatók. Az élményt szívhez szóló dallamok is kísérték Dávid Roland musicalénekes egy szál gitárral előadott műsorában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában