Magdolna győzelme

2022.03.06. 11:30

Pompás mozi Pápán nagyszerű filmfesztivállal és óriási hazai sikerrel

Szép meteorológiaitél-búcsú, nagy pelyhekben hull a hó, hogy aztán a földön azonnal elolvadjon. Tegnap este érkeztünk haza Pápáról. Szép város, és alig ismertem rá.

Hegyi Zoltán

Pozsgai Zsolt és Buvári Tamás a díjkiosztón  Fotó: Hegyi Zoltán/Napló

Vagy húsz évvel ezelőtt a Refibe járt az egyik lányunk, akkoriban gyakran utaztunk oda. Jó hangulata volt, de most meg pláne. Az épületek helyrehozva, maradt a romantika, de újra ragyog a barokk. Gyönyörű portálok és templomok, de mintha kevés lenne benne a mozgás, bár ezt három nap alatt csupán felületes impressziók alapján lehet kijelenteni. A pezsgésen nyilván javít majd az is, hogy immár filmfesztiválja is van a városnak, méghozzá alighanem nagy jövő előtt álló. 

 

A Nemzetközi Történelmi Filmfesztivált tavaly rendezték meg először, de akkor a járvány miatt még csak online. És bár a Covid idén is otthon marasztalta a meghívott külföldi vendégek egy részét, azért a második nekifutás már más hangulatot árasztott. Élőben, együtt, nagy vászonnal, a vetítések után éjszakába nyúlóan beszélgetve közös szerelmünkről, a filmről. 

 

Pápának pompás mozija van, láthatóan elhivatott vezetővel, és talán jövőre már a helyi polgárok is jobban kedvet kapnak az egyébként ingyenes programokhoz. A szervezők, élükön Pozsgai Zsolt drámaíróval, színházi és filmrendezővel viszont már idén is csúcsra járatták a rendelkezésükre álló lehetőségeket, ráadásul a fesztivál a tudósítók álma. És még be is vonzott mindent, amit csak lehetett, tekintve hogy a filmek meghívásakor még nem lehetett tudni, hogy mit hoz a jövő, hogy a történelem tényleg velünk él, és még mindig nincs vége. 

 

A második napra érkeztem, éppen kitört a háború Oroszország és Ukrajna között. Az első film, amelyet megnéztem, egy orosz rövid játékfilm, az És az ember megy. Mint Fellininél a hajó. Esetünkben viszont 1941-ben járunk, Leningrád ostromának kellős közepén, az Astoria Hotelben, ahol művészek is bent rekednek, köztük egy fiatal muzsikusnő, aki elveszítette a testvérét. Tizenhat perc költőiség, remek vágás és a tehetetlen bezártság érzése, miközben jelen időben is dörögnek a fegyverek, és felmerül az orosz művészek bojkottálásának gondolata. A Tükörkép következik, magyar animáció, öt perc, rendezte Králl Kevin. Odacsap rendesen. 1944. augusztus másodika, Auschwitz. Ekkor végzik ki a tábor utolsó háromezer roma rabját. A mű hagyományos, papírkivágásos módszerrel készült, talán ezért is erősebb, mintha számítógépes kütyük ezreit vonultatták volna fel, ugyanakkor a főhajtásnak egy rendkívül finom módja is, tekintve hogy 2021. augusztus másodikán készült. 

 

Ezek után A hit nektárja című indiai rövid dokumentumfilm ad némi megnyugvást, India legismertebb fesztiválját, a Maha Parv Kumbhot mutatva be. A megnyugvás annak köszönhető, hogy a béke és a türelem emberei gyűlnek össze, hogy megmártózzanak a Gangeszben. A megvalósítás nem túl bonyolult, látjuk őket, és hallgatjuk a magyarázatokat, de nem is kell ezt túlcifrázni. Mosoly és spiritualitás. Gyógyszerek egy beteg világban. 

Aztán hogy egy pillanatra se felejtsük el, hol lakik az ördög, ismét belecsapunk a lecsóba, jön A szabadság börtöne című nagyjátékfilm. Kanadai, de az alkotók alkatilag úgy kanadaiak, ahogy én, ilyet kanadai nem csinál. Származásukat, gyökereiket tekintve alighanem románok, a film maga a kelet-európai rémálom, hőseinkkel együtt bezáródunk egy konténerbe, és egyre fogy a levegő. Itt a dramaturgia igazán izgalmas, nem biztos, hogy századjára is szétizgulnánk magunkat egy lövöldözős, folyóátúszós, szeku elől menekülős mozin, de A szabadság börtönétől lassan hatalmába kerít bennünket a klausztrofóbia, a főszereplő, Sonia Suvagau pedig fantasztikus. 

 

Miként A hazugságok szigete című spanyol játékfilmben Nerea Barros is. A film a spanyol Titanicnak is nevezett Santa Isabel nevű gőzös 1921-es tragédiájáról „szól”, de ugyanakkor egy sziget lakóiról és az életükről, ami egy kicsit olyan, mintha Lorca valamelyik drámájába bevonultak volna Móricz Zsigmond barbárjai. 

 

Súlyos darab, de másnap a „helyzet fokozódik”. A két nagyjátékfilm közül az első az orosz film nagy öregjének, Gleb Panfilovnak rendezése, a 100 perc. Az alapanyag Szolzsenyicin Iván Gyenyiszovics egy napja című műve. Kemény menet, a német és az orosz fegyverek összecsapása ráadásul ad egy kis pluszpikantériát a történetnek, ami nélkül persze jól meglettünk volna. 

 

A fesztivál záródarabja Buvári Tamás Magdolna című játékfilmje volt, amely aztán meg is kapta a fődíjat, valamint a legjobb operatőrnek (Tóth Zsolt) és a legjobb zenéért (Szirtes Edina Mókus) járó elismeréseket. A film főszereplője valós személy, 1921-ben született Szigligeten, élt a Balaton-felvidéken is, és Litéren halt vértanúhalált. A társait védelmező munkáslányt szovjet katonák lőtték agyon. Bódi Magdolna boldoggá avatása jelenleg folyamatban van. A Magdolna a hősnő életének két napjára fókuszál, egy gyerekkorira és az utolsóra. Fekete-fehér, gyönyörűen fényképezett, költői független film, egy átlagos magyar nagyjátékfilm árának nemhogy a töredékéből, de a morzsáiból készült. 

 

Buvári Tamás konokul járja a saját útját, emellett közösséget épít a Szeretfilm Stúdió alapítójaként, és ebben a Veszprém megyében forgatott, nagyrészt itt élő művészek közreműködésével készült filmjével is. A Magdolnát a hírek szerint levetítik majd a televízióban is, de azt most a saját szemünkkel láthattuk, miként mutat egy hatalmas vásznon. Nos, remekül. Így aztán a magam részéről örömmel látnám viszont a Veszprém–Balaton – Európa kulturális fővárosa 2023 eseményein is, valamint dvd-n, angol felirattal, és eljuttatnám az EKF vendégeinek és az ország középiskoláiba, kiegészítő anyagként. Ugyanis joggal lehetünk büszkék egy olyan magas színvonalú művészi alkotásra, amely ezer szállal kötődik Veszprém megyéhez. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában