Hegedűkészítő

2023.10.29. 20:04

A hangszerekbe valahol magukat is belefaragják

Egyesek szerint a reneszánsz korból „felejtették” itt őket, ezért is vannak nehéz helyzetben, ám nemrég bepillantást engedtek „láthatatlan” hivatásuk titkaiba. A Veszprémben a közelmúltban megrendezett Hegedűkészítők Nemzetközi Találkozója programjában sok más mellett előadások és koncertek is szerepeltek, amelyek arról árulkodtak, hogy az alkotók az aprólékos munkafolyamatok miatt úgy tekintenek hangszereikre, mint saját gyermekükre.

Király Ferenc

A karakterisztikusság mindig ott rejlik munkáikban

Fotó: Fülöp Ildikó

A királynék városa 2012-ben már adott otthont a rangos eseménynek, ahogy akkor, most is kontinensünk különböző országaiból érkeztek mesterek, hogy megméressék legszebben szóló hangszereiket. Mivel a barokk kor divatja volt a chaconne, és a vonós hangszerek is akkortájt nyerték el mostani formájukat, az érseki palotába költöztetett seregszemle a Chaconne Fesztivál részét képezte. Idén EKF, 2019 óta pedig az UNESCO Zene városa címmel felruházott vármegyeszékhelyünk komoly- és könnyűzenei fesztiváljai mellett most úgy döntött, hogy bemutatja a zenei eszközök megszületését.

Az egybegyűltek Simeone Morassi előadásában megismerhették a mesterség, illetve a cremonai hegedűkészítés történetét. A világhírű hangszerkészítő külön kitért a zseninek tartott Antonio Stradivarira és Tatár Péterre, utóbbi tanítványként került az olasz iskolába, ahol később tanított is. Morassi egyébiránt a kivételes hangszerkészítő család hagyományait vitte tovább, több mint 35 éve dolgozik, míg hangszerei 20 évnél is tovább szárított anyagokból készülnek. 

Állítólag a fa megtanítja őket arra, hogy mit tegyenek vele
Fotó: Fülöp Ildikó

Szemmelveisz Tibor hangszerkészítő mester saját tapasztalatain keresztül mutatta be a kortárs hegedűkészítés helyzetét. Tanulmányait Német- és Olaszországban, valamint Kanadában folytatta, később Angliában telepedett le, ahol feleségével 2004 óta vezetnek egy műhelyt. Elhangzott, hogy a hangszerkészítéshez a zenészekkel való rendszeres kapcsolaton át szerez kreatív ihletet, amihez a hegedűk tanulmányozásának hosszú évtizedei adják meg az alapokat. Florian Leonhard a hegedűk hitelesítésének folyamatáról számolt be, de a másolatok készítésének részleteibe is belemerült. Életét a hegedűk tanulmányozásának, restaurálásának és készítésének szentelte, ma Európában, Amerikában és Ázsiában is vannak műhelyei. A talján remekművek értékelésének szaktekintélyeként zenekarok, intézmények és ünnepelt szólisták tanácsadója. Benedek Péter a hegedűkészítés hazai helyzetéről és a magyar mesterek nemzetközi hatásáról beszélt, majd az érdeklődők megismerhették általa a neves magyar hegedűkészítők életútját. Ő német és londoni műhelyekben, híres mesterektől sajátította el a szakma rejtelmeit. Később Münchenben is lett műhelye, ahol fél évszázadon keresztül javított és készített új hegedűket és vonókat régi modellek alapján.

A veszprémi összejövetel csúcspontja a hangzási verseny volt, amikor a finn-magyar művész, Aino Szalai paraván mögött szólaltatta meg a benevezett hangszereket, egy zeneművet játszva. Így a szakmai zsűri csak hangzás alapján értékelhette a hegedűket, ám a győztest nem csupán az ő véleményük alapján hirdették ki, mert a közönség szavazata is számított. A legjobbnak talált hangszerrel a záróprogramban az a svéd Philip Zuckermann adott koncertet, akit a közönség és a kritikusok általában a varázslatos hangzásért, a technikai zsenialitásért és a karizmatikus kisugárzásért méltatnak.

A hegedűkészítőkről ezekben a napokban kiderült, hogy lélekhez szóló, koncerttermeket betöltő hangszereket alkotnak, a szépre való törekvés hajtja őket, és munkáikba belecsempészik a lelküket, az énjüket. A precizitás és a komplex látásmód a legfőbb ismérvük. Műhelyeikben egyedi világot alkotnak maguk körül, ahol a fa – finom gyalulások és csiszolások után – hangszerré alakul át, amire titkos receptből készült, a hangszerrel együtt lélegző lakkot visznek fel. A karakterisztikusság mindig ott rejlik munkáikban, szerintük a kéz, a szem és a fül összjátéka kell ahhoz, hogy a fából hegedű legyen, ám a gondos munka mellett a lélek is szükségeltetik ahhoz, hogy a hegedűk szívet melengető hangot adjanak. Nehéz valakit megtanítani erre a szakmára, mivel itt mindenki csak hosszú évek múltán kezdi el érezni a fát. Állítólag a fa megtanítja őket arra, hogy mit tegyenek vele, beszél hozzájuk, tolmácsolja feléjük, hogy miként gyalulja, milyen formát alakítson ki belőle, hogy megszülethessen a hang, amire mindnyájan várunk. Azt mondják: az első hegedűt már tökéletesre alkotta a készítője, mindig oda lyukadnak ki, hogy az a legjobb forma, az aranymetszés szabályai szerint van megtervezve, vagyis a humánum minden formában megnyilvánul benne.

Egy hegedűkoncert után a közönség tapsa a művésznek szól, a dicséret elvétve jut el a készítőig. Veszprémben fordult a kocka, fény derült arra, hogy a hangszerekbe valahol magukat is belefaragják, a természet adta fát aprólékos munkával változtatják át és szólaltatják meg. Igazi májsztrók ők, akiket a tökéletességre való törekvés hajt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában