Hírek

2006.07.04. 02:28

Autóval a környező országokba

Körképünkben a Magyar Autóklub nemzetközi osztályának vezetőjét kérdeztük néhány szomszédos vagy közeli ország (Ausztria, Horvátország, Olaszország) a ...

Mórocz Zsolt

Körképünkben a Magyar Autóklub nemzetközi osztályának vezetőjét kérdeztük néhány szomszédos vagy közeli ország (Ausztria, Horvátország, Olaszország) autópályadíjairól, közlekedési lehetőségeiről, szabályairól.Kicsinyné Pulay Kornélia elmondta, hogy Ausztriában vegyes rendszer van az autópályákon. Több ezer forintot is megspórolhat az az autós, aki úgy tervezi útját, hogy amennyiben az A9-es autópályán kell haladnia, akkor az ott lévő két nagyobb alagutat (Gleinam és Bosruck) elkerüli, ugyanis azért külön kell fizetni, míg a korszerű gyorsforgalmi úton könnyen, különösebb időveszteség nélkül haladhat. Az osztrák, cseh és szlovák pályamatricákat érdemes Magyarországon megvenni, hiszen egyrészt azokért forintban kell fizetni, másrészt nem kell a határon sor- ba állni. Horvátországban és Olaszországban a kapus rendszer terjedt el az autópályákon. Jó, ha van a sofőrnél aprópénz, de kártyát is elfogadnak a legtöbb helyen. Horvátországban, aki teheti, kuná- ban fizesse a díjat, mert euróból is kunában adnak vissza és az átváltás során sokat veszíthetünk. A jelenleg érvényes tarifa szerint a magyar határtól Zágrábig 36, onnan Splitig 157 kunát kell fizetni az autópálya használatárért.Érdemes betartani a közlekedési szabályokat nemcsak a balesetek, de a komolyabb pénzbírságok elkerülése érdekében is. Félezer kuna büntetésre számíthat az, aki nem csatolja be az övet vagy kihangosító nélkül beszél telefonon. Szigorúan büntetik mindenhol a gyorshajtást, bizonyos esetekben még a jogo-sítványt is elvehetik a helyszínen. Tavaly ősztől nyugati szomszédunknál is kötelező a tompított világítás használata lakott területen kívül és belül.

Érdemes tudni, hogy Ausztriában, Olaszországban és Spanyolországban 18 év alatti személy, még ha van érvényes engedélye, akkor sem ülhet a volánhoz. Néhány országban kötelező az úgynevezett láthatósági mellény. A magyar-osztrák határátkelőknél ellenőrizhetik, hogy rendelkezik-e vele az autós. A járművek meghibásodása esetén drága a helyszíni segélyszolgálat az autóklub osztrák partnerszervezete például száz euró körüli összegért megy helyszínre, amiből húsz százalék kedvezményt kap a Magyar Autóklub tagsági kártyájával rendelkező sofőr. Százeurós összeggel számolhat a szerelési költségeken kívül az olasz utakon bajba jutott sofőr is. Az üzem- anyagárak változóak. Ausztriában olcsóbb, Svájcban és Szlovákiában drágább a dízel, mint nálunk. A 95-ös benzin osztrák kutaknál átlagosan 1,15, Franciaországban 1,29, Németországban 1,32, Olasz-országban 1,34 euró.

Érdemes tudni, hogy Ausztriában, Olaszországban és Spanyolországban 18 év alatti személy, még ha van érvényes engedélye, akkor sem ülhet a volánhoz. Néhány országban kötelező az úgynevezett láthatósági mellény. A magyar-osztrák határátkelőknél ellenőrizhetik, hogy rendelkezik-e vele az autós. A járművek meghibásodása esetén drága a helyszíni segélyszolgálat az autóklub osztrák partnerszervezete például száz euró körüli összegért megy helyszínre, amiből húsz százalék kedvezményt kap a Magyar Autóklub tagsági kártyájával rendelkező sofőr. Százeurós összeggel számolhat a szerelési költségeken kívül az olasz utakon bajba jutott sofőr is. Az üzem- anyagárak változóak. Ausztriában olcsóbb, Svájcban és Szlovákiában drágább a dízel, mint nálunk. A 95-ös benzin osztrák kutaknál átlagosan 1,15, Franciaországban 1,29, Németországban 1,32, Olasz-országban 1,34 euró.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!