Lóerő

2011.05.27. 06:05

Szél és benzin helyett árammal

Balatonlelle - A belső égésű motorok használatának tilalma miatt az elektromos meghajtású jachtok akár már a közeljövőben fontos eszközeivé válhatnak a balatoni élményhajózásnak.

Győrffy Árpád

Ezt támasztotta alá az a nagy számú új eszköz is, amit múlt hét végén rendezett 12. Balaton Boat nemzetközi vízisport kiállításon bemutattak. Az elektromos külső motorokkal hajtott kisebb-nagyobb csónakok mellett több, beépített motorral szerelt jachttal is megismerkedhettek az érdeklődők. Az árak néhány milliótól 25-30 millióig terjedtek. A kiállításon látható volt a Balatonfőkajáron gyártott WIA hajók három típusa is, amikből már több mint 30 közlekedik a tavon. Ráadásul az elektromos hajók valós jelenléte a Balatonon jóval nagyobb a számarányuknál, mert a vitorlásokkal ellentétben szélcsendes időben is használhatók.
 
- Az ilyen hajók kimondottan jók arra, ha valaki egy több napos kiránduláson be akarja járni a balatoni településeket, vagy csak egyszerűen ki akar hajózni egy fürdésre, horgászásra, és közben egy jacht teljes komfortját akarja élvezni - állítja Hetesi Viktor, a kenesei Balatonfői Yacht Club kikötőjének, iskolájának vezetője, aki oktatóként és használóként is bőségesen rendelkezik tapasztalatokkal az elektromos hajókról.
 
- Mivel a Balatonon tilos a belsőégésű motorok használata, ez kínálkozik lehetőségnek a hagyományos motoros jachtok helyett. Technikailag már teljesen megbízhatók, a 10 kilométer körüli sebességük hasonló egy normál szélben haladó vitorláséhoz, ami bőven elég akár arra is, hogy a tó egyik végéről a másikba egy nap alatt elmenjenek vele egyetlen töltéssel. A komforttal sem lehetnek problémák, hisz ugyanazt nyújtják, amit a hagyományos társaik.

 


 
Dr. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója is nagy lehetőséget lát hosszabb távon az elektromos meghajtásban.
- Nemcsak a közvetlen használatuk miatt fontosak, hanem azért is, mert a velük kapcsolatban gyűjtött tapasztalatok segíthetik akár a nagyhajók hajtásának környezetbaráttá alakítását is. A vezérigazgató szerint az elektromos hajók még nagy fejlődés előtt állnak,
 
- Egyre nagyobb távolságra tudnak majd eljutni egyetlen töltéssel, és egyre gyorsabban tudják majd megtenni az utat. A gyorsabbak már ma is megközelítik a balatoni személyhajók 15-20 kilométeres óránkénti sebességét. Ha az eddigi tempóval zajlik a fejlődés, rövidesen eljuthatunk oda, hogy szabályozni is kell a közlekedésüket, ahogy már ma is több országban sebesség korlátozást vezettek be ezeknél a hajóknál is.
 
Horváth Gyula szerint az elektromos hajók kiszolgálása nem jelent különleges feladatot a kikötőkben, már ma is minden szolgáltatás rendelkezésre áll az ellátásukhoz. Egyedül a kapacitással, a kikötői férőhelyek számával gond. A bővítésre a normál vitorlások miatt is szükség lenne, mert a több napos túrára induló hajók nem találnak mindig mindenhol szabad helyet.
 
A Bahartnál tárolt hajók jogosultak arra, hogy a cég más kikötőiben is eltöltsenek egy-két napot túrázás közben. De hiába a központi számítógépes rendszer, a szűkös kapacitások miatt a népszerűbb kikötőkben még az ilyen hajók is csak előjegyzéssel remélhetnek helyet. Pedig a turizmus fontos ága lehetne túrahajózás, amire különösen alkalmasak lennének az elektromos jachtok. Ahogy a francia csatornákon, úgy a Balatonon is nagy számban megjelenhetnének az ilyen úszó minihotelek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!