Gazdaság

2011.04.18. 09:03

Elsimítottak ügyeket - Ugrásszerűen nőtt néhány év alatt a panaszok száma

Megyei körkép - Ki sem látnak a munkából a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő békéltető testület tagjai, a megkeresések száma hat év alatt megnégyszereződött. Szerencsére a legtöbb esetben sikerül elsimítaniuk a konfliktust.

Tremmer Tamás

Évről évre nagyobb feladat hárul a gazdasági kamarák mellett működő békéltető testületre, ugyanis folyamatosan nő az ügyeik száma. 2004-ben például még csak 54 megkeresésük volt, 2007-ben átlépték a százas határt. 2009-ben 145 esetben fordultak hozzájuk, ehhez képest a tavalyi befejezett ügyeik száma 227 volt, ami az 50 százalékos növekedést is meghaladta. A fogyasztói panaszok ugrásszerű növekedése az elmúlt évek sikeres munkájának a következménye.

A békéltető testület 14 tagú, ebből hetet a kamarák (iparkamara, agrárkamara) biztosítanak, hat tagot az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megyei szervezete, egyet pedig a Magyar Autóklub ad. Tavaly egészségügyi és egyéb okok miatt a testület fele nem tudott közreműködni, így sok feladat hárult dr. Óvári László elnökre és helyettesére, dr. Vasvári Csabára.

A 2010. évi 227 határozattal befejezett fogyasztói panaszból 92-t megszüntettek. Ezen belül 32 panasz megalapozatlan volt; több esetben előfordult, hogy a meghallgatás előtt a fogyasztó és a vállalkozó megegyeztek, illetve olyanra is volt példa, ami nem a testület hatáskörébe tartozott. 65 ügyük egyezséggel zárult. 70 esetben ajánlást fogalmaztak meg a vitázó felek számára. Ez utóbbi esetek eredménye számukra nem teljességgel ismert, hiszen az ajánlás megfogalmazása után nem minden esetben kaptak visszajelzést. Valószínűsítik, hogy itt is eredményt hozott a békéltetés. Az alapos és alaptalan kérelmek aránya a korábbiaknak megfelelő, az egyezséggel és ajánlással lezárult ügyek aránya viszont megnőtt.

A testület vezetői két eredményes tavalyi esetet meséltek el. Csőtörés történt egy ingatlanon. A vízszolgáltató jegyzőkönyvében az állította, hogy a vízelfolyás olyan helyen történt, hogy az nem terhelte a csatornát, ennek elle-nére a csatornadíjat is kiszámlázták. A fogyasztó a békéltető testület segítségét kérte. Írtak a szolgáltatónak, de ismét elutasították a panaszt. Újbóli levélváltás történt, a testület nyomatékosan felhívta a figyelmet a szolgáltató saját jegyzőkönyvére, mely szerint a vízelfolyás nem terhelte a csatornát. Két hét múlva kapták a választ a fogyasztótól, hogy a csatornadíjat elengedték.

Egy másik érdekes eset utazással kapcsolatos. Egy megyebeli hölgy Brazíliában járt, hazafelé utazott volna, amikor a repülőtéren közölték vele, hogy a gépe egy napot késik. Emiatt ő az európai csatlakozásairól sorban lemaradt, s időben nem ért volna haza. Emiatt azonnal jelezte, hogy 120 ezer forint kártérítésre tart igényt, amit elutasítottak. A békéltető testület kiderítette, van egy légi szabályozásról szóló jogszabály, amely járattörlés esetén kártérítést ír elő. Azt kellett elérniük, hogy ne késésnek, hanem törlésnek minősítsék az esetet. Két olyan uniós döntést is találtak, amely húsz óra felett törlésnek minősített hasonló esetetek. Erre hivatkozva fordultak a légitársasághoz, amely végül 600 euró kártérítést fizetett.

 

A fogyasztói panaszok igen változatosak, szolgáltatással kapcsolatban 113, termékekkel kapcsolatban 114 megkeresésük volt. Előbbiben az építőipari kivitelezés (27 eset) és a közüzemi szolgáltatások (25 eset) vitték a prímet. Pénzügyi szolgáltatással kapcsolatosan 15 ügyben hoztak határozatot, e terület azonban július 1-jétől már nem tartozik hozzájuk. Termékek esetében a lábbelikkel kapcsolatos kifogásokból volt a legtöbb, szám szerint 59.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!