Nyaralás a Balaton-parton

2023.10.05. 17:49

Csopakon táboroztak a Bárczi-iskola diákjai

Idén a Bárczi Caritas Alapítvány szervezésében a Bárczi-iskola diákjai számára a Csopaki Üdülőfalu és Kemping területén valósította meg a nyári táborát.

A sajátos nevelésű igényű diákjaink többsége alacsony szociokulturális közegből származik, ezért kevés gyermeknek adatik meg, hogy a Balaton partján tudjon nyaralni. A táborban biztosítjuk számukra a szabadidejük aktív eltöltését, az ismereteik bővítését, kreatív képességeik, készségeik fejlesztését és társas kapcsolataik kialakítását.

A csomagok és a hivatalos szülői engedélyek átvétele után, közösen indultunk a Volánbusz Zrt. által biztosított autóbusszal a tábor helyszínére. A csopaki vasúti megállótól gyalogosan jutottunk el Csopaki Üdülőfalu és Kemping területére. A szobák átvétele előtt a kollégákkal lefektettük a tábor alapvető szabályait, házirendjét, a szobák beosztását. A szobák elfoglalása után a gyerekekkel elmentünk a strandra, ahol vacsoráig élveztük a Balaton vizét. A vacsora elfogyasztása után játékos vetélkedőt és mozgásos csapatépítő foglalkozást tartottunk.

Június 20-án a reggeli révedés egy rövid tornával kezdődött. A kiadós reggeli után felsétáltunk a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóságához, ahol Somlai Szilárd tartott érdekfeszítő, informatív interaktív előadást a tájegységre jellemző növényekről, állatokról. A délutánt a bárczis „kiskacsák" a vízben töltötték, majd rövid pihenőt követően vízi tornán vettünk részt, utána vacsoráig élveztük a Balaton hullámait. Alkonyat előtt a csopaki madárlesnél megismerkedtünk a környék madaraival. A napot naplemente nézéssel zártuk, és a fociközvetítés se maradhatott ki.

Másnap reggel már nehezen ment a felkelés, majd a kiadós reggeli után a csoport egyik fele kézműveskedett. A táborozó gyerekek másik fele a csopaki csákány-hegyi kilátóhoz kirándult. A kéktúra útvonalán ismerkedtünk meg a helyi nevezetes épületekkel, Csopak természeti kincseivel, az itt élő növényekkel, állatokkal. A kiránduláson részt vevő gyerekek csapatokat alkottak, hogy könnyebben feldolgozhassák a Csopakon megtalálható gyógynövényekről, állatokról hallott ismereteket. A gyógynövények esetében a feladatlapokon feltüntetett képeket kellett azonosítani a természetben megtaláltható növényekkel. A szabadban nem találkozhatunk az erdei állatokkal, ezért szimbolikusan képeket rejtettünk el, amiket a gyerekek összegyűjthettek a túraútvonal mentén. Ebéd után, bevettük a strandot, ahol a csúszdát is koptathatták a gyerekek, majd a vacsorát követően Mayer Fatime tartott tánc- és karaokefoglalkozást a gyerekeknek.

Csütörtökön a reggeli ébresztőt kitoltuk, hogy a gyerekek tudjanak pihenni, töltődni. A reggeli elfogyasztása után az előző napon tanult gyógynövényekről szerzett ismereteiket ismételtük át. Ezután a Bakonyi Denevérkutatás képviseletében Mészáros József denevérkutató tartott előadást. Megtudtuk, hol élnek, mit esznek, hogyan tájékozódnak, és belerepülnek-e az ember hajába. Az előadás után Betti néni házi kakaós, lekváros palacsintáit fogyasztották a gyerekek, amit ezúton is köszönünk neki. Ellátogatott hozzánk Vastag Ricsi bácsi néptáncpedagógus. A társaság a táncház után örömmel ült asztalhoz, hogy elfogyassza az ebédet, majd vacsoráig a Balaton hullámai között, csúszdázással, vízi csatákkal vezettük le energiáinkat. Vacsora után a vízimádók visszamentek egy esti fürdőzésre, a kemping területén maradt gyerekek játszottak és segédkeztek az esti szalonnasütés előkészületeiben. A tábortűz körül a gyerekek már összeszokottan, az elmúlt napok élményeiről beszélgettek. Önfeledten forgatták a nyársakat, és a jövő évi tábori szobabeosztást tervezték. Végh Viki nénivel népdalokat énekeltek és népi játékokat elevenítettek fel.

Másnap reggel a gyerekek kimerülve pakolták a táskákat, rakodtak a szobákban, majd kicsit lebiggyedt szájjal elindultak az autóbuszhoz.

Megköszöntük, jutalmaztuk a gyerekek jelenlétét, együttműködését. A mindennapi tábori lét során a tanulóinkról a külső környezet szereplői pozitív véleményt alakítottak ki, a strandon, az előadások során tanúsított magaviseletük, figyelmük és aktivitásuk alapján nem érzékeltek különbséget az ép értelmű társaiktól. A vélemények minden esetben pozitívak és elismerőek voltak. A tábori lét során a gyerekek önállósága, szociális viselkedése fejlődött.