Megoldandó társadalmi kérdés

2023.11.22. 14:00

Az iskolai zaklatás témáját járták körül Tapolcán

A Lelki Egészségfejlesztési Központ szakemberei az önkormányzattal karöltve a Tamási Áron Művelődési Központban az iskolai zaklatás témáját körüljárva szerveztek estet az együtt gondolkodás céljából.

Tóth B. Zsuzsa

A zaklatás témája előtérbe került az önkormányzat és a Lelki Egészségfejlesztési Központ közös eseményén

Fotó: Tóth B. Zsuzsa/Napló

Dobó Zoltán polgármester hangsúlyozta annak fontosságát, hogy aktualitása miatt mielőbb fel kell dolgozni a témát, mert zsákutcába futhatunk, ha magunk próbálunk megválaszolni kérdéseket. 

– Az elmúlt napokban egy zaklatásból kifolyólag történt tragédiával kapcsolatos reakciók nagy része vállalhatatlan volt, csak mélyítették az árkokat. Miközben megoldandó társadalmi kérdésről van szó, amelyhez a szakemberek segítséget nyújtanak nálunk – mondta a polgármester.  

Magvas Zoltán mentálhigiénés szakember elmondta, hogy a központ több iskolában tartott már előadást a témában, valamint az érintett intézményekkel ugyancsak szerveztek közös programokat. Előadásában beszélt arról, hogy törekedni kell arra, hogy az agresszió minél kisebb mértékben jelenjen meg az életünkben. 

– Szinte mindenki találkozott már iskolai zaklatással, kirekesztéssel, minden második diákot érinti a téma. Az áldozatok között a lányok, az elkövetők között a fiúk száma magasabb. 

- Nem szabad ezt összekeverni két diák konfliktusával, amely elkerülhetetlen. Ez már tudatos dolog és ismétlődő. A zaklatás lehet verbális vagy fizikális. Gyakori az elbagatellizálás, ezt nem szabad hagyni, a jeleket komolyan kell venni. A zaklatás hátterében gyakran külső megjelenés van, de csak azok válnak zaklatás áldozatává, akiknek nehézségük van önmaguk megvédésével kapcsolatban – szögezte le az előadó. 

Figyelmeztetett, hogy a jelek otthon is megfigyelhetők, például ha nem akar iskolába menni a gyerek, ha éhesen ér haza, gyakran fáj valamije, romlik a tanulmányi eredménye, haraggal beszél az osztálytársairól. 

– A zaklatás megszüntetése szempontjából nagyon fontos a minta, az empátiára való nevelés, a tanár jelenléte visszatartó erő lehet.

 - A zaklató gyakran a felnőttekkel is agresszív, antiszociális, hatalomra vágyó, a zsarolástól sem riad vissza. Az áldozat minél fiatalabb, annál előbb kér segítséget a felnőttektől, vagy kortársaitól. Ők magányosak, alacsony az önértékelésük, konfliktuskerülők, testtartásuk kissé görnyedt, így felkeltik az agresszor figyelmét. Az elkövetők sokszor nem számolnak azzal a hatással, amit elérhetnek tettükkel, a zaklató sok esetben felnőttként is hasonlóan viselkedik és gyakran lesz szenvedélybeteg. Az áldozatnál felnőtt korban különféle egészségügyi és önértékelési, szociális problémák léphetnek fel, kevés barátjuk lesz, folyamatosan kívülállónak érzik magukat, nem szívesen barátkoznak velük, és ez a későbbi emberi kapcsolataikat is befolyásolja. A hangsúly a megelőzésen, vagy a beavatkozáson van, minden esetben egyedi esetkezelés szükséges – mondta Magvas Zoltán. 

Figyelmeztetett, hogy nem szabad szemet hunyni felnőttként, szót kell emelni, ha zaklatás folyik az osztályban. Már ezt kimondva nagy lépést teszünk a felé, hogy a zaklatás folytatását megakadályozzuk. 

A szülő észreveszi ugyan, hogy valami nincs rendben, de nem tudhatja, hogy mi folyik az iskolában, ezért a pedagógus szerepe felértékelődik. Ott, az iskolában kell megfogni a problémát. 

- Akár olyan speciális vizsgálatot is lehet végezni az osztályban, amely során kiderül, hogy ki kivel van az osztályban, melyik diák került perifériára. A legfontosabb, hogy ne jussunk el az agresszió megjelenéséig, ehhez segítség lehet a tréningek szervezése, a zaklatóval való foglalkozás. Fontos a gyermek, a szülő és a pedagógus szoros kapcsolata, akár szakemberek bevonásával – mondta a szakember. Sajnálattal tette hozzá, hogy a pedagógusok nem kapnak ilyen jellegű felkészítést. 

Az előadást követően különböző szakterületeken dolgozó helyi szakemberek válaszoltak a résztvevők kérdéseire. Labovszky Tamara közösségszervező szociális munkás, Györkös Vivien pszichológus, Dalmai Melinda gyógypedagógus, Ádám Franciska pedagógus, mentálhigiénés szakember, valamint Magvas Zoltán beszélt a zaklatásról. A résztvevők kiscsoportos szekcióüléseken vitattak meg különféle témákat: a zaklatás és az SNI-s gyermekek, erőszakmentes kommunikáció, konfliktuskezelés, zaklatás és az online tér. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában