Hírek

2017.01.23. 16:57

Régóta nem gyártott, de megbízható busztípusról van szó

Veszprém - Amennyire innen meg lehet állapítani, nem utal semmi műszaki hibára. Véleményem szerint elaludt, vagy rosszul lett a sofőr.

Horváth Gábor

Ezt Weingartner József mondta lapunknak, az igazságügyi közlekedési szakértőt az Olaszországban péntek este történt magyar busztragédiáról kérdeztük.

A Verona melletti autópálya-balesetben tizenhatan hunytak el. A nagyobbrészt diákokat szállító busz egy franciaországi sítáborból tartott haza. A jármű egy autópályahíd pillérjének ütközött, súlyosan rongálódott és teljesen kiégett, a helyszínen készült fotókat Weingartner József is tanulmányozta, emellett elolvasta a beszámolókat.

- Millió oka lehet az ütközésnek, de alapvetően vagy műszaki problémáról, vagy a sofőr hibájáról van szó. Tapasztalataink szerint a műszaki hibának mindig van előjele. Féknyomot nem találtak, de ez nem jelenti azt, hogy a vezető nem is fékezett, a buszosok megszokták, hogy lassan, fokozatosan fékeznek, hogy ne boruljanak egymásra az utasok - fogalmazott a veszprémi szakértő, aki hozzátette: tudomása szerint úgynevezett lapos futású nyom sem volt, ami a kerekek meghibásodását, defektet jelezne.

Weingartner József szerint millió oka lehet egy ütközésnek Fotó: Pesthy Márton

Weingartner József megjegyezte: nagyon ritka a járművek ilyen mértékű leégése. A gázolaj nem gyullad meg könnyen, szükség van valamilyen gyújtóközegre, nyilván az első tengely mögött üzemanyagtartály akkora ütést kapott, ami elindította a folyamatot. Ugyanakkor robbanásról nincs szó, a szakértő elmondása szerint ilyesmi csak a filmekben fordul elő, a láng terjedése sem lehetett olyan gyors, mint képzeljük. Persze mire a tűzoltók kiértek, teljesen kiégett a busz.

- A szakértői vizsgálat abból a szempontból egyszerű lesz, hogy a buszról minimális dolgot lehet kideríteni a tűz miatt, nyilván a tachográf is elégett. A helyszín vizsgálata mellett a tanúvallomások jelentenek ilyenkor fontos támpontot.

A szakértő elmondta: a balesetet szenvedett busztípust ugyan 10 éve nem gyártják, de jó, megbízható járművek. Ha megfelelően karbantartották, rendben kellett lennie. A buszokat egyébként évente kell műszaki vizsgáztatni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, ez nem különleges eljárás, de alapos.

Weingartner József hozzátette, a Nyugat-Európában használható 100 km/órás tempóhoz (Magyarországon 80 km/óra a maximális megengedett sebesség) külön vizsgára van szükség. A fellelhető információk birtokában úgy gondolja, nem műszaki hiba történt, hanem a sofőr aludt el, vagy lett rosszul.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!