több százezer kilométeren át hű társunk lehet

2020.05.03. 07:00

VW Passat: prémium a népnek

VESZPRÉM Használtautó-­tesztünk alanya egy 2000-ben gyártott Volkswagen Passat 1,9 TDI. Ez az a középkategóriás autó, amelyet 1996 és 2005 között gyártottak limuzin és kombi karosszériával, első- vagy összkerékhajtással, és 2000 őszén esett át modellfrissítésen.

Juhász-Léhi István

20200428 veszprém VW passat illusztráció Pesthy Márton fotó Veszprém Megyei Napló

Fotó: Pesthy Márton/Napló

– Alap volt, hogy jó legyen hozzá az alkatrészellátás, legyen tágas és dízel – mondja a tulajdonosa, lapunk fotóriportere, Pesthy Márton. – Fontos volt az is, hogy ne egy romot vegyek. Az enyém családon belül szabadult fel, tudtam, hogy mit várhatok, így megvettem az idén húszéves autót.

Marci tisztában volt vele, hogy az ilyen dízelekben nagyon sok kilométer van, lehet. Szerelő ismerőse fel is hívta a figyelmét arra, hogy egy látszólag kevés kilométeres TDI futásteljesítményét szorozza meg kettővel, de inkább hárommal, és körülbelül az lesz a valós óraállás. Úgy számolt, hogy ha kifog egy rendesen karbantartott 10-15 éves Passatot, az még sokáig hű társa maradhat.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

Zárójelben: az általunk megkérdezett hozzáértők szerint a 2,5 literes V6-os dízelnek akad néhány konstrukciós hibája, és drága hozzá néhány fontos alkatrész, ezért, ha komolyan szemezünk egy 20 év körüli, gázolajos Passattal, akkor mindenképp az 1896 köbcentiméteresek között nézzünk körül, mert az tényleg tartós.

De vissza Marci autójához! Az ő 1,9 TDI-je, ami 74 kilowatt teljesítményű, városban 6,5 liter körül fogyaszt 100 kilométeren, de autópályán és országúton 5,4 literrel is beéri. Fotós kollégánk kényelmes autónak írja le a VW-t, szeret vele járni, korához és értékéhez képest szerinte még ma is vállalható.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

Egyöntetű vélemények szerint egyébként ez a modell a kategóriájában a legsikeresebb volt. 2000 őszén egy jelentős ráncfelvarráson esett át a Passat, és a frissítés jót tett a verdának. Érdekesség, hogy a Passat Klub egy bejegyzése szerint összesen 2315 (!) változtatást eszközöltek rajta, de ezeket nem igazán lehet(ett) észrevenni. Amit viszont annál inkább, hogy krómborítást kapott a műszeregység, a hűtőrács, a kilincsek, a küszöb és a kézifékgomb. Sőt! A projektoros fényszórók és a hátsó lámpák is egyedi megjelené­sűek lettek.

A szériafelszerelésbe bele­tartozott a légkondicionáló, a nyolc légzsák, az elektronikus menetstabilizáló (ESP) és az elektronikus blokkolásgátló rendszer (ABS). Ezzel a Passat a prémium szegmensbe lépett.

Bővült a motorpaletta is, a dízelmotorok választéka 100-tól 180 lóerőig terjedt. A kiváló fejleszthetőségi tartalékokkal megáldott 827-es Volkswagen–Audi-motor­blokkot 130 lóerőre tornázták fel, és a maximális forgatónyomatéka elérte a 310 newtonmétert. Azokban az időkben ennél többet házon belül csak a 150 lóerős, 320 newtonméteres nyomatékot leadó változat tudott, amelyet a Volkswagen Borába, a Golf GTI-be és a SEAT Leonba szereltek be. Az ilyen motorokkal szerelt járművekben már általános a kettős tömegű lendkerék alkalmazása, aminek a szerepe, hogy elnyelje a motorok rezonanciáját, rázkódását, finomabbá tegye az erőátvitelt.

Ma sem tűnik elavultnak az 1996-ban bemutatott, jó arányérzékkel megtervezett autó elegáns formája
Fotó: Pesthy Márton/Napló

De vissza a mába! Amennyiben használt példányokat nézünk a piacon, jó hír, hogy a törésmentes autók nem igazán hajlamosak a rozsdásodásra, még az ajtók alján és a kerékjáratok mentén sem, viszont a műanyag ajtóbehúzók lakkbevonata lekopik, amelyeket viszont ki lehet cserélni. Az évek múlásával is jó állapo­túak az ülések, az ajtók kárpitja azonban hajlamos a megereszkedésre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!