Objektív felelősség: Nem érdemes száguldozni!

Veszprém - A tavaly bevezetett objektív felelősség májusi változásával kapcsolatban a napokban sokféle információ megjelent, némelyek rossz következtetéseket vontak le.

Halmos György

A változtatások lényeg tulajdonképpen az, hogy nem százalékokban, hanem kilométerórában határozza meg a kormányrendelet az objektív felelősség elve alapján kiszabott, sebességtúllépés esetén az elkövetőnek, vagy az üzemeltetőnek fizetendő bírságot. 

A rendeletmódosítás szerint egyébként aki mozgó járművel követ el közúti szabályszegést, annak nem engedhető el és nem csökkenthető a kiszabott bírsága.

A változásokat a rendelet melléklete tartalmazza: ezek szerint, ha az 50 kilométeres óránkénti megengedett sebességet valaki 15-30 kilométerrel lépi túl (65-80), akkor 30 ezer forintos bírsággal sújtják. A korábbi kormányrendelet a sebességtúllépés mértékét ebben a pontban 3050 százalék között határozta meg, vagyis 65-75 kilométeres sebesség között. 

Ez tulajdonképpen az jelenti, hogy ebben a kategróiában öt kilométeres sebességgel kitolták a határt. Szembetűnőbbek az alacsonyabb sebességeknél történő változások. Míg korábban külön 20, 30, 40 kilométeres határokra külön voltak kiszámolva a százalékos értékek, az új mellékletben egy kalap alá vették ezeket, az 50 kilométeróra sebességéig kategóriába. 

Eddig, ha a például a 20 kilométeres sebességkorlátozó táblánál 26-tal ment, akkor 30 ezer forint volt a büntetés, míg most 15-25 kilométeres sebességtúllépésnél, azaz 35-45 között szabják ki a 30 ezer forintos bírságot. 

Huszas táblánál idén május elsejéig 51-nél már 300 ezer forintot kellett fizetni, most 95-nél következik be ez. Autópályán a 20-35 kilométeres túllépés bírsága 30 ezer, a 110 kilométer felettié, azaz ha valaki 241-gyel száguldozik, a maximális 300 ezres csekket kapja. 

Korábban a 30 ezret 143-tól kellett fizetni, a 300 ezres büntetést viszont 261-es kilométeróra-állásnál szabták ki, azaz jól látszik, hogy a jogalkotó az alacsonyabb sebességnél elkövetett gyorshajtásoknál puhította a határokat, míg a nagyobb sebességnél akad olyan kategória, ahol szigorított. 

Ezt a változtatást közlekedési szakemberek azzal indokolják, hogy az alacsonyabb sebességnél elkövetett szabálysértés esetleges következménye általában nem olyan súlyos, mint a magasabb sebességnél. 

Tévedés azt hinni, hogy az objektív felelősséggel minden ki van pipálva, azaz csak akkor büntetnek, ha 50-es táblánál 65-tel, vagy autópályán 150-nel haladunk. A rendelet csak az objektív felelősségre vonatkozik, szabálysértésre nem, vagyis aki a megengedett sebességnél gyorsabban hajt, de a túllépés nem éri el az objektív felelősség alsó határát, és lefényképezték, az szabálysértési eljárásra számíthat. 

Legfeljebb 30 ezer forintra büntethetik, de ennek mértékét csökkenthetik is, hiszen a hatóság az eljárás során különböző enyhítő körülményeket vehet figyelembe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!