A balatoni hajókikötők építője

Siófok (kgy) - Balatoni Füzetek - Siófok címmel új kiadványsorozat első darabja jelent meg nemrégiben. Matyikó Sebestyén József helytörténész Kaáli Nagy Dezső - A balatoni kikötők építője (1868-1940) című tanulmánya a nagyszerű mérnököt mutatja be.

Kellei György

Kaáli Nagy Dezső 1868-ban született és 1896-ban szerzett mérnöki oklevelet a Budapesti Műegyetemen. 1908-ban a Földművelésügyi Minisztérium szolgálatába lépett, majd 1912. január elsején megbízták a balatoni kikötők felügyeletének vezetésével, írja Matyikó Sebestyén József. Tervei alapján és irá-nyításával korszerűsítették és építették ki a siófoki, balatonföldvári, szemesi, lellei, boglári, révfülöpi, tihanyi, fonyódi és alsóörsi kikötőket. Ezekre a munkákra mintegy öt és fél millió pengőt költöttek akkoriban. Kaáli Nagy ebben az időben balatonújhelyi kúriájában élt.

Matyikó Sebestyén József beszámol arról, hogy különösen 1912 után kapott nagyobb lendületet a balatoni vízi építkezés. Felállították a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelő-ségét, vezetésével Kaáli Nagy Dezsőt bízták meg, aki 23 éven át vezette az általa tervezett balatoni kikötők építkezését. A tó időjárási és talaj-viszonyaihoz alkalmazkodva kétféle kikötőt építettek. Az északi parton jellegzetes a tóba benyúló móló. Ennek végén található a kiszélesedő, mólófejes kikötő. Délen, minthogy gyakoribb a hullámverés, medencés kikötőket építettek. Ezeket két móló öleli körül, csak egy keskeny bejárati rész marad szabadon. Tihany elöljárói annyira meg voltak elégedve a megépült kikötővel, hogy a település díszpolgárává választották a mérnököt. Kaáli Nagy Dezső azt vallotta: csak az a mérnök tud alkotni, akinek a munka nem teher, hanem szórakozás. Kikötői talán ezért mestermunkák, mindegyiknek van jellemző sajátossága.

Matyikó Sebestyén József beszámol arról, hogy különösen 1912 után kapott nagyobb lendületet a balatoni vízi építkezés. Felállították a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelő-ségét, vezetésével Kaáli Nagy Dezsőt bízták meg, aki 23 éven át vezette az általa tervezett balatoni kikötők építkezését. A tó időjárási és talaj-viszonyaihoz alkalmazkodva kétféle kikötőt építettek. Az északi parton jellegzetes a tóba benyúló móló. Ennek végén található a kiszélesedő, mólófejes kikötő. Délen, minthogy gyakoribb a hullámverés, medencés kikötőket építettek. Ezeket két móló öleli körül, csak egy keskeny bejárati rész marad szabadon. Tihany elöljárói annyira meg voltak elégedve a megépült kikötővel, hogy a település díszpolgárává választották a mérnököt. Kaáli Nagy Dezső azt vallotta: csak az a mérnök tud alkotni, akinek a munka nem teher, hanem szórakozás. Kikötői talán ezért mestermunkák, mindegyiknek van jellemző sajátossága.

Matyikó Sebestyén József beszámol arról, hogy különösen 1912 után kapott nagyobb lendületet a balatoni vízi építkezés. Felállították a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelő-ségét, vezetésével Kaáli Nagy Dezsőt bízták meg, aki 23 éven át vezette az általa tervezett balatoni kikötők építkezését. A tó időjárási és talaj-viszonyaihoz alkalmazkodva kétféle kikötőt építettek. Az északi parton jellegzetes a tóba benyúló móló. Ennek végén található a kiszélesedő, mólófejes kikötő. Délen, minthogy gyakoribb a hullámverés, medencés kikötőket építettek. Ezeket két móló öleli körül, csak egy keskeny bejárati rész marad szabadon. Tihany elöljárói annyira meg voltak elégedve a megépült kikötővel, hogy a település díszpolgárává választották a mérnököt. Kaáli Nagy Dezső azt vallotta: csak az a mérnök tud alkotni, akinek a munka nem teher, hanem szórakozás. Kikötői talán ezért mestermunkák, mindegyiknek van jellemző sajátossága.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!