fagy utáni munka

2021.02.23. 07:00

Egyre több a kátyú, javítják az úthibákat

A hónap közepi fagyok után egyre több úton jelennek meg a kátyúk.

Marton Attila

20210217, Várpalota, Burkolatjavítási munkák a 8213-as Várpalota-Szápár összekötő út várpalotai belterületi szakaszán.Simai Péter helyi munkavezető, Dabronaki Norbert mesterszakmunkás, Mórádi Tibor útüzemeltető szakmunkás kátyúznak. Fotó: Balogh Ákos BA Veszprém Megyei NAPLÓ

Fotó: Balogh Ákos

A közútkezelő télen is végez útjavítást, de a tartós javulást eredményező munkákat tavasztól tudják végrehajtani. „2020 novemberétől, a téli üzem kezdetétől eddig mintegy 4935 tonna meleg aszfaltot és 170 tonna hideg aszfaltot használtunk fel burkolathibák javítására a megyében. A kátyúképződést jelentősen befolyásoló csapadékmennyiség, a teherforgalom és a fagyási-olvadási ciklusok száma nem tér el nagymértékben a korábbi évektől” – írta kérdésünkre küldött válaszában Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

Pécsi Norbert Sándor megjegyezte, az elmúlt időszakban tapasztalt mínuszok kedveztek a burkolathibák kialakulásának. A társaság e témában készült szemléletes videójából kiderül, ha az úton hajszálrepedés keletkezik, azon a csapadék bejuthat az aszfalt alatti útalaprétegbe, és fagypont alatti hőmérsékletnél megfagy, szétfeszítve az aszfaltot. Az enyhe időjárás érkezésével a jégből vízzé alakuló folyadék elpárolog, és egy üreg alakul ki, amely fölött a járművek súlya miatt előbb megrepedezik az aszfalt, majd kialakul a kátyú.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője hozzátette, a téli időszakban jellemzően azokon a helyeken találkozhatunk az átlagosnál nagyobb számú burkolathibával, ahol a nem megfelelő teherbírással rendelkező útszakaszokat a nehézteherjármű-forgalom hosszabb ideig veszi igénybe.

Veszprém megyéből 2020-ban összesen 26 úthibához kapcsolódó kárbejelentés érkezett a társasághoz. A kárigények mértéke szélsőséges, a néhány ezer forintos kárértéktől a több százezer forintosig terjed, az esetek körülbelül ötödénél történt kifizetés.

– A téli időszakban a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség, mert a melegaszfalt-keverő telepek nagyrészt zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot. Ezért a legtöbb helyen csak ideiglenes, hideg aszfaltos javításokat tudunk végezni, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet nulla Celsius-fok feletti – magyarázta Pécsi Norbert Sándor.

A kommunikációs osztályvezető kiemelte, a tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség. A társaság útellenőri szolgálata folyamatosan járja a megyében a kezelésükbe tartozó állami közutakat, tőlük, valamint a társszervek és a közlekedők jelzései, valamint az utak úthálózati szerepe alapján ütemezik be a munkákat, és dolgoznak a burkolathibák javításán. Ha tudják, azonnal kijavítják az úthibát, ha viszont a javítási munkát nem tudják elvégezni, akkor táblákkal hívják fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra.

Megjegyezte, az ideiglenes javításoknak a tartóssága az adott időjárási helyzettől és a forgalmi terhelés mértékétől függően eltérő lehet.

A Magyar Közút kezelésében Veszprém megyében közel 440 kilométer főút, csaknem 1200 kilométer mellékút és mintegy 49 kilométer kerékpárút van.

Idén országosan összesen 126 800 tonna meleg aszfalt és 16 300 tonna hideg aszfalt, Veszprém megyében 11 660 tonna meleg aszfalt és 1530 tonna hideg aszfalt beépítését tervezik a közúthálózaton. Országosan erre a feladatra 3,7 milliárd forintot, míg Veszprém megyében 345 millió forintot fordíthat a társaság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában