2019.07.13. 15:00
Pedagógusok nyári szüneten – Mivel regenerálódnak a tanárok, nevelők?
Egész tanévben odafigyeléssel nevelik gyermekeinket, ne sajnáljuk hát a tanároktól, tanítóktól, a „nemzet napszámosaitól” a többhetes nyári pihenést, hiszen szükségük van a testi, lelki, szellemi feltöltődésre.
A nyári szünet az az időszak, amikor a szülők rájönnek, hogy a pedagógusok alul vannak fizetve – állapítja meg egy bejegyzés a közösségi oldalon. Minden bizonnyal a gyermekeinket az egész tanév során nagy gonddal, odafigyeléssel nevelő óvoda- és iskolapedagógusok ilyenkor félreteszik feladataikat, terheiket, és örömmel hagyják maguk mögött az iskolapadokat, hogy élvezhessék a jól megérdemelt pihenést. Három pápai pedagógust kérdeztünk arról, hogy mivel töltődnek fel a nyári szünidejükben, illetve a tanév végi és az új tanév kezdeti kötelezettségeikről.
Rasek Anita, a Pápai SzC Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnáziuma tagintézmény-vezető helyettese hat hétig, az augusztus 21-i kezdődő alakuló értekezletig, tantárgyfelosztásig, órarendkészítésig „nyaral”. Mint mondta, a június 27-én zárult érettségiket követően tanévzáró értekezlettel és tantestületi kirándulással ért véget az idei tanév. A bizonyítványok, törzslapok megírása, összepakolás, szertártakarítás után kollégái július 3-án kezdték meg nyári szabadságukat, az iskola vezetősége 5-ig ügyeletet tartott, illetve tart szerdánként beosztva a nyáron is. (Az ügyelet és az augusztus 21-ig tanévkezdési teendők egyébként minden iskolában hasonlóan történnek.)
Elmondta, hogy elvileg a tanárok vehetnek ki év közben is szabadságot, azonban – a gyerekek tanulása érdekében – főleg csak rendkívüli helyzetekben, a szünetekhez igazodva. Említette, hogy igenis kell a szabadság, a szellemi pihenés, mely során aktívan kapcsolódik ki. Szabadidejében biciklizik, előszeretettel kirándul a természetben, igyekszik a családjával minőségi időt együtt tölteni, otthon pedig olvas, filmez, és egyedi pénztárcákat varr. Mindemellett már készül a következő tanévre, feleleveníti programozási ismereteit.
M. Varga Veronika, az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola történelem- és ének tanára a múlt tanévben kezdett dolgozni pedagógusként, a tapasztalatgyűjtésben nagy segítségére voltak kollégái és az iskolavezetőség. A június 21-i évzáró ünnepség után 30-áig dolgozott. Kollégáival rendbe tették a tantermeket, szekrényeket, takarítottak, átbeszélték a tanévet. A tagozatos nagykórus vezetőjeként átnézte az elmúlt évek során összegyűlt kottairodalmat, új lehetőségek után nézett. Elárulta, a szünidő kezdetén olyan érzése volt, mintha nem tudná letenni teendőit, állandóan visszatért gondolataiban, hogy milyen kórusműveket válasszon, hogyan tegye még hatékonyabbá, élvezhetőbbé az óráit a jövő évben.
Mint mondta, korábban szervezett és vezetett táborokat, múzeumpedagógiai foglalkozásokat, így volt már némi tapasztalata gyerekek nevelésében, de az iskolai követelmények mások, első tanéve során „sokszor leverte a víz”. Néha muszáj volt magán erőt vennie, hogy önbizalommal tehessen eleget az elvárt, nagy figyelmet, türelmet, empátiát igénylő feladatoknak. Megosztotta, hogy „puha diktatúra” mentén próbál tanítani: meghallgatja a diákok véleményét, de úgy terelgeti őket, ahogy szakmainak jónak látja. Több tervvel is rendelkezik a szünidőre. A családjával tölt időt, kirándulnak, strandolnak. Otthon szívesen ül le időnként a zongorához, olvas történelmi témájú könyveket, újságokat. Hobbija az éneklés, hétvégente folyamatosan fellép a Pápai Musical Stúdióval a környező falvakban.
Horváth Ágnes, a Csóti Csodavilág Óvoda rutinos óvodapedagógusa elárulta, az óvodai nevelési év folyamatos, augusztus 31-ig, a tervezett foglalkozásokat magába foglaló szorgalmi időszak május 31-ig tart. Június 28-ig dolgozott, június 17-től létszámcsökkenéssel, csoportösszevonással. Júliusban négyhetes leállás, évente kötelezően előírt fertőtlenítés takarítás van az óvodában. Július 29-től nyit az óvoda, ő már augusztus 16-tól dolgozik.
Mint mondta, nagy teher volt ez az év, még most sem sikerült igazán fellélegeznie a rengeteg adminisztrációs teendő (fejlődési naplók kitöltése, beszámoló írása) miatt. Éppen ezért a szünetben igyekszik testileg, lelkileg, szellemileg feltöltődni a lemerültségből. Külföldi zarándokúton járt, a családdal, keresztfiaival tölt időt, nemzetközi origami találkozóra utazik. Otthon előszeretettel kertészkedik, s mivel az év során elmaradt, így most teszi rendbe a tavas díszkertjét.