A Biblia növényei

2019.09.27. 07:00

A Szentírás leggyakrabban említett növényeiről tartottak előadást Pápán

Miből készült Noé bárkája? Fa nő-e a mustármagból? – többek között e kérdésekre is választ kaptak Fráter Erzsébet biológus biblikus növényekről szóló előadására ellátogatók.

Laskovics Márió

Fráter Erzsébet biológus, az MTA Ökológiai Kutatóközpont Ökológiai és Botanikai Intézetéhez tartozó Vácrátóti Nemzeti Botanikus Kert kurátora tartott interaktív bemutatót, előadást A Libánón cédrusfájától az izsópig – A Biblia növényei címmel a református ótemplomban, az Ars Sacra Fesztivál Nyitott templomok napján. Az előadó a Scolar Kiadó gondozásában 2017-ben a megjelent, több száz fotóval illusztrált kötete alapján beszélt a Szentírásban leggyakrabban szereplő növényekről. Néhány gyümölcsöt, zöldséget a közönség kézbe is vehetett, megkóstolhatott az alkalmon.

Mint megtudtuk, a Szentföldön a kultúrnövényekkel együtt közel háromezer növényfaj fordul elő. Közülük 110-130 növény, valamint számtalan növényekhez kapcsolódó fogalom (például gyom, pelyva, fű, must) szerepel a Bibliában. Egy részük nálunk is ültetett kultúrnövény, más részük hazánkban nem őshonos és nem is termesztett, ezért nem ismert növény.

Fráter Erzsébet biológus érdekfeszítő, interaktív, növénybemutatóval tarkított előadást tartott a bibliai növényekről a a református ótemplomban

Előfordulási gyakoriság szempontjából a három vezető mezőgazdasági ágazathoz – a szőlő-, a gabona- és az olajtermesztéshez – kapcsolódó kifejezések sokasága és gazdagsága első olvasásra is kitűnik a Szentírásból. Konkrétan a békés életet jelképező szőlő vezet 219 említéssel, majd érdekes módon egy importcikk, a cédrus következik 76 hellyel. Ezeket követi a legnépszerűbb gyümölcs, a füge, valamint a vallási szertartások során használt tömjén, egyaránt 62 említéssel.

Az ókori textíliák legfontosabb alapanyagáról, a lenről 58 helyen olvashatunk. A gabonák közül, az általános értelemben használt kifejezéseken (például gabona, kalász) túl a búza 56-szor, az árpa 39-szer szerepel. Habár az olaj sokszor szóba kerül, az olajfát csak 55-ször említi a Biblia. Több szó esik még a datolyapálmáról (37), a tölgyekről és pisztáciákról (32), a gránátalmáról (28) és az akáciákról (27) is. Az Ószövetség négyszer annyi növényt említ, mint az Újszövetség. A legtöbb növény (38-féle) Ézsaiás próféta könyvében szerepel, de bőséggel találunk Mózes könyveiben, a Zsoltárok könyvében és Jeremiás próféta könyvében is, számolt be az előadó.

Néhány gyümölcsöt (például fügét, datolyát, gránátalmát) és termést a közönség kézbe is vehetett, megkóstolhatott az alkalmon
Fotó: Laskovics Márió

Érdekes, hogy a Szentföldtől északra, a Libanon-hegységben élő cédrus ilyen előkelő helyen áll. Fráter Erzsébet felhívta a figyelmet, hogy a cédrus volt az ókor legfontosabb fája, amit a hatalmas épületek, templomok gerendázatában alkalmaztak. Továbbá a Földközi-tenger környékén élt hajós népek nagyon sok cédrust használtak, hiszen a cédrus gyantában átitatott fája nagyon tartós és ragyogó alapanyag a hajók építésére. A Genezáreti-tó partján régészek találtak egy csónakot, amit részletesen megvizsgáltak, és megállapították, hogy a Jézus korabeli (vélhetően) halászhajó java része is cédrusból készült, de szerkezetét további nyolcféle fa is alkotja. Ennek magyarázata az lehet, hogy a szegény halászemberek egyéb, könnyebben beszerezhető fákkal javítgatták a hajók sérüléseit.

– Noé bárkája meglepő módon nem cédrusból, hanem góferfából készülhetett. Asszír és arámi nyelven a gófer szurkot jelent, ezért többen arra következtetnek, hogy ez nem egy fafaj, hanem annyit jelent: szurokkal bevont fa. Ez teljesen logikus a vízálló jellege miatt – tette hozzá a biológus.

Az akkori ember számára a legkisebb növényi mag a mustármag volt. A mustár egynyári lágyszárú növény, őshonos a Szentföldön, vadon is él. Nyár végére két-három méter magasra is megnő a vulkáni tápanyagban gazdag talajban. Érett magjáért az énekesmadarak előszeretettel látogatják.

– A mirhát gyógyításra, balzsamok, kenetek készítéséhez, valamint a temetéshez használták fel. A holttestekhez, a lenlepel rétegei közé illatos anyagokat adtak. Mirha is volt a balzsamok közt, amikkel az asszonyok készültek a Mester pénteki eltemetésére. Örömhír, hogy aztán nem kellett felhasználni, hiszen Jézus feltámadt. Ezért szeretem nagyon a mirhát, mert Jézus sírjánál egy haszontalan növény volt – zárta gondolatait Fráter Erzsébet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában